NAV Bærum

Edel Hegerholm og hennes flotte medarbeidere i NAV i Bærum gjør meg så stolt av kommunen vår.
I Budstikka 4.11. får vi høre hvordan de har redusert ledigheten i Bærum med flere prosent. Dette har NAV i Bærum gjort ved å følge opp enkeltpersonene og lage et system basert på tett kontakt og tillit. — Vi har gitt dem (bedriftene) garantier om at vi følger opp arbeidstagerne tett. Dette handler om tid, tillit og tilgjengelighet og gjelder både Nav og de andre partene, sier Hegerholm.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Siri Engesæth

Foto: Gisle Bjørneby

Dette er musikk i mine Venstre-ører. Jeg skal slettes ikke ta Hegerholm og co til inntekt for Venstres politiske standpunkt, men det de har gjort er helt i tråd med våre forslag for endring av systemet. Historiene om mennesker som opplever byråkratiet på sitt verste i møtet med Nav-systemet er altfor mange.

Regelen i dag i NAV er at etaten er blitt så regelstyrt at sunn fornuft og individuelle hensyn ikke tillegges vekt i det hele tatt. Sosialtjenesteloven, arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven og de forskrifter og rundskriv som følger med blir anvendt stramt og "likt" for alle. Venstres ufravikelig regel er at mennesket skal komme foran systemet. Hver og en som kommer til NAV har individuelle behov, og gjennomsnittsbrukeren eksisterer ikke.
Vi ønsker å snu Nav-pyramiden opp ned, la saksbehandleren møte brukeren ansikt til ansikt og øke adgangen til å bruke skjønn.

Oppgavene til dem man i dag møter, er å tilrettelegge og videreformidle spørsmål til den aktuelle saksbehandler. Kontaktpersonen har ikke myndighet til å ta stilling til søknaden. Saksbehandlerne skal i regelen ikke ha publikumskontakt. I Bærum har NAV klart å menneskeliggjøre tjenesten på en beundringsverdig måte, og vi i Venstre mener de må få lov til dette i enda større grad.

Møtet mellom bruker og saksbehandler var nettopp en av fordelene med det nå nedlagte arbeidskontoret og trygdekontoret. Dagens utvikling med mer og mer spesialisering fører nødvendigvis til kompetanseinnsnevring hva gjelder oversikt over totaliteten hos den enkelte saksbehandler. Dette er svært betenkelig, et slags samlebåndsprinsipp og neppe den beste måten å organisere Nav på.

Venstre vil jobbe for å menneskeliggjøre NAV. Da kan fagfolkene på NAV-kontorene få utøve yrket sitt og menneskene som møter dem for tjenester kan føle seg store og få sine individuelle behov sett og møtt. I tillit og med ansvar, akkurat slik NAV i Bærum har fått til i møtet med arbeidsledige i kommunen.

Siri Engesæth
Stortingskandidat fra Bærum