Budsjettet: Venstres alternative budsjettforslag er klart!

Imorgen skal kommunestyret vedta budsjettet for 2013 og økonomiplanen for 2013 – 2016. – Venstre legger frem et ansvarlig budsjett med finansiering for endringsforslagene. Planløse kutt i administrasjonen er lite hensiktsmessig, sier Knut Bakkehaug, og peker på resultatene i Kommunebarometeret. Bakkehaug gleder seg til budsjettdebatten i kommunestyret 11.desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres viktigste endring sammenlignet med rådmannens forslag er å øke låneopptaket i 2015 og 2016 med totalt 190 millioner kroner, for å bygge ny barneskole til erstatning for Vilberg. som en konsekvens av dette er ombyggingen av Vilberg helsetun fordeles ut over hele perioden, men med tyngdepunkt i 2014 og 2015 (altså forskjøvet ett år). Knut Bakkehaug mener forslaget om å låne penger kommer på akkurat riktig tidspunkt:

– Låneopptaket medfører at det må brukes mer av driftsbudsjettet til avdrag og renter i 2015 og 2016. Likevel mener vi at dette er et forsvarlig grep, av to grunner: Låneopptak har aldri vært billigere, og skatteinntektene vil øke mer enn rådmannen har anslått i sitt budsjettforslag, sier Bakkehaug.

Kommunebarometeret peker ut retningen
I kommunebarometeret, som er en sammenligning mellom kommunene basert på 108 nøkkeltall, får Eidsvoll gode resultater på administrasjon, men dårlige tall på skole og helse/omsorg.

– Da er ikke veien å gå å kutte mer i administrasjonen. Eidsvoll er effektive, men har investert for lite i skole og helse/omsorg til å få gode resultater av pengebruken i disse sektorene. Resultatene peker ut veien Eidsvoll bør gå, sier Bakkehaug, og er spent på om de andre partiene vil følge opp slik Venstre gjør.

Moderate endringer på driftssiden
Av innsparingsforslag foreslår Venstre: Nedleggelse av hovedutvalg for kultur og frivillighet, lavere frikjøp/godtjørelse politisk ledelse, Siden den kommunale ungdomsklubben i Badet har lavt besøk fra de eldste ungdommene foreslås å redusere tilbudet ved den kommunale ungdomsklubben i Badet, en moderat effektiviseringsgevinst i administrasjonen forventes som resultat av tidligere omstillinger. På grunn av salg av kommunal eiendom foreslås reduksjon i utgiftene til eiendomsforvaltning. Tilslutt foreslår Venstre en liten innsparing grunnet flytende skolegrenser.

På utgiftssiden har Venstre følgende forslag: Å opprettolde skolene i Finstad og Feiring, Læringssenteret, bibliotekfilialen på Råholt og svømmeopplæringen, samt opprettholde lærertettheten. I tillegg bevilger Venstre penger til en fysioterapistilling, og gir litt økning i tilskuddet til lag og foreninger.

Finansieres med økede skatteinntekter
Venstre følger ikke Ap og FrP, som finansierer sitt budsjettforslag med uspesifiserte, planløse kutt i administrasjonen rett etter en stor omstillingsrunde. Venstre vil heller ikke gjøre som SV og SP; innføre eiendomsskatt.

Venstre mener rådmannen har vært for forsiktig i sitt anslag over skatteinntektene, og mener en moderat økning i anslaget vil dekke over det meste av utgiftsøkningene. Resten dekkes med ytterligere inntekter fra salg av kommunal eiendom, og reduksjon av overskuddet på driftsbudsjettet. Ett år er det lagt inn lavere utgifter pga mindre låneopptak enn rådmannen har foreslått.

Tydelig Venstreprofil
– Budsjettet har en tydelig Venstre-profil, sier Venstres kommunestyrerepresentant, Knut Bakkehaug.

Vi gikk til valg på å løfte skolesektoren, både på investeringssiden og driftssiden. Siden vi må ta de tyngste løftene på investeringsbudsjettet i denne økonomiplanperioden må vi på driftssiden opprettholde kvalitet ved å skjerme skolene mot kutt. Han nevner svømmeopplæringen, lærertettheten og Læringssenteret som eksempler på tiltak Venstre beholder. Bakkehaug fremholder at også investeringer bidrar til kvalitet.

– Å investere i nødvendig vedlikehold og utbygging i eksisterende skolebygg, og bygge nye skoler vil gi bedre rammer rundt undervisningen. Dette er en del av helhetstekningen Venstre har rundt kvalitet, sier Bakkehaug.

Nødvendig debatt om kultur
– Vi skjermer også kulturen mot kutt, men mener det er nødvendig med en debatt om hvor mye kommunen skal bidra med av penger til ikke-lovpålagte oppgaver, sier Knut Bakkehaug.

Venstre opprettholder bibliotekfilialen på Råholt, og gir litt mer penger til lag og foreninger. Til gjengjeld kutter partiet i beviligningene til den kommunale ungdomsklubben i Badet.

– Kommunen har frivillig drevne ungdomsklubber med stort besøk. Særlig de eldste ungdommene svikter Badet, og da bør kommunen konsentrere resssursene rundt det frivillige arbeidet isteden, sier Knut Bakkehaug.

Venstres forslag til budsjettet for 2013 og økonomiplanen for 2013 – 2016 finner du her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**