Langsiktig økonomisk styring

Horten Kommune er fremdeles i en utfordrende økonomisk situasjon hvor kostnadene øker mer enn inntektene. Investeringsplanen er omfattende, og med økt gjeld vil stadig mer av inntektene gå til renter og avdrag i årene fremover.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

God styring og fokus på forbedrede arbeidsprosesser gir resultater innen Teknisk. Innen Helseområdet synliggjør Rådmannen flere nødvendige budsjettiltak for en mer rasjonell drift. Effektivisering og leanprosjekter er ikke en «slankekur», men en endret livsstil. Sterk økonomisk kontroll og fokus på kontinuerlig forbedring, er avgjørende. Dette arbeidet må styrkes og tilta gjennom handlingsplanperioden

På samme måte som vår situasjon tvinger oss til på kostnadssiden å være enda smartere enn kommune-Norge for øvrig, må vi også i større grad jobbe målrettet med inntektssiden av budsjettet. Salg av tomter til boligbygging og fortgang i reguleringsprosessene er en forutsetning for at vi på sikt kan øke skatteinngangen til Horten Kommune. Det samme er levende by-prosjektet «Drømmen om Horten», som vil bidra til å forbedre byens omdømme. Dette krever konkret politisk handling. Det ligger i vårt budsjett.

I likhet med Høyre, Frp og Krf mener vi at det ikke er nødvendig med en like stor oppbygging av reserver som Rådmannen legger opp til. Det er for øvrig en vesensforskjell i hvordan Venstre velger å forvalte fondsmidlene. Vi benytter 25 mkr til nedbetaling av gjeld. Dette vil redusere avdrags- og rentekostnadene i 2013 og i hvert år i overskuelig fremtid, og frigir 1,5 mkr til drift. Høyre, Frp og Krf velger å ta 15,4 mkr direkte inn i drift. Dersom man er presset økonomisk, og får litt ekstra på konto er det mer fornuftig, og langt mindre risikabelt, å betale ned gjeld enn å la det gå til forbruk. Vi må være svært forsiktige med å la oss friste til å bruke engangsinntekter til tiltak som binder opp budsjettet år etter år. Dette er ikke forsvarlig og kan fort gi en bumerangeffekt og resultere i enda større krav om kutt neste år. Vi må tenke mer enn ett år frem.

Derfor er vårt budsjett noe mindre ekspansivt på kostnadssiden. Derfor må vi prioritere, og Venstre prioriteter skole, barnehage og oppvekst som også neste år får en økt andel av disponible midler. Derfor styrer vårt budsjett Horten i ny og riktig retning, med en mer forsvarlig forvaltning av midlene.

Nora Pernille D. Bruun-Lie

Foto: ukjent