Liberalt blikk på bystyremøtet i desember 2012

Tradisjonen tro er det budsjett og økonomiplan som preger desember forhandlingene i bystyret. En debatt der politiske forskjeller mellom sosialistene og de borgelige kommer tydeligst fram.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Sakskartet til desembermøtet var både fyldig og innholdsrik, med mange reguleringsplaner og gode politiske planer og føringer. Men det var få saker som skape noen særlig debatt under bystyrebehandlingene forutenom likestilling (interpellasjon fra SV) og budsjettet.

Etter et par times debatt om budsjettet ble posisjonens forslag vedtatt mot uforente særforslag fra AP, SV, Rødt og den politisk uavhengige Ellen Bellson.
En verbal fra opposisjonen (SV) om reforhandling av avtalen med Internasjonalt Senter igangsettes.

Mitt innlegg i debatten var som følgende:
Fylkesmannen i Nordland har utarbeidet en veileder for folkevalgte om økonomistyring.

Terje Cruickshank

Terje Cruickshank
Foto: Pryd Studio AS

Denne anbefales.
Den er liten og lettlest og informativ.
De fleste i denne salen og i Bodøsamfunnet forøvrig er såpass oppadgående at de burde forstå at:
– økonomisk handlingsrom oppstår når inntektene er større enn kostnadene.
– og god økonomistyring er positivt for borgerne på sikt.

Politisk besluttningsvegring framstår som den viktigste forklaringen på at en kommune havner i økonomisk uføre. Dette er en type politikk den borgerlige posisjonen ikke ønske å bli forbundet med.

Jeg har forståelse for at opposisjonen har en egen agenda for at posisjonen ikke skal forbedre det økonomiske handlingsrommet i Bodø, eller endre på tidligere vedtatte politiske prioriteringer. Da blir demmes tidligere vedtatte politikk videreført og endringene Bodø så sårt trenger og velgerne har etterpurt uteblir.

Bodø Kommune står foran både kortsiktige og langsiktige utfordringer, og dette har blitt gjentatt i Rådmannens årsmelding over flere år.

I årsmeldingen for 2009 kommer Rådmannen med en rekke forslag til kutt og endringer for å forbedre kommuneøkonomien, forslag de borgelige partiene dengang støttet. Men som kjent ble ikke dette fulgt opp av den AP-ledede posisjonen:

Mangel på balanse mellom inntekter og utgifter i 2008 preget også budsjettet for 2009. … Måten budsjett 2008 ble finansiert på med bruk av fond tilsa at kommunen burde redusere utgiftene i budsjett 2009. I løpet av budsjettprosessen ble det derfor utarbeidet og foreslått kutt i utgiftene for å få til en bedre balanse mellom utviklingen av utgifter og inntekter. Forslagene ble imidlertid i beskjeden grad fulgt opp i form av vedtak.

Videre leser vi i årsmeldingen for 2011 om utfordringer med likviditeten.

Kommunens likviditet består hovedsakelig av fondsmidler til Kulturkvartalet og ubrukte lånemidler fra investeringsprosjekter som har forsinket fremdrift. ….. i løpet av neste 2 år vil kommunen kunne få problem med likviditet. .. pensjonsutgifter skaper ytterliggere utfordringer for likviditet. Det er svært viktig at kommunen har mer langsiktige planer om hvordan likviditeten kan styrkes i nærmere fremtid.

Det siste grepet som har vært nødvendig for å få årets budsjett i balanse har vært bruk av avdragsfrihet på lån. Dette kan ikke sees på som noe annet enn et reelt underskudd i kommuneøkonomien. En kommuneøkonomi som er drevet på avdragsfrihet og kreditt er om kort tid en klar kandidat til register om betinget godkjenning og kontroll, kanskje bedre kjent som ROBEK.

Utover dette har det også vært påkrevd å ta i bruk utsettelse av avdrag i størrelsesorden 38 mill kr for å bringe budsjettet i balanse. Dette bør være en mekanisme som det sitter langt inne å benytte seg av, spesielt i en situasjon hvor rentenivået er ekstremt lavt og Norge økonomisk går på høygir.

Dagens posisjon vil ikke være en del av den tradisjon med politisk besluttningsvegring som har hersket tidligere. Dagen borgelige posisjon har varslet at vi forventer en bedre ballanse mellom inntekter og utgifter, og vi LEVERER i vårt budsjett. Kutt og økte kostnader er ikke ønskelig, men det er nødvendig, viser politik ansvarlighet og prioriteringsevne.

Våre kuttforslag konkrete. Og vi våger å stå for dem. Vi mener det er på disse områdene de negative konsekvensene blir minst, og på flere områder bygger vi opp alternative billigere løsninger.

Det er for enkelt å bare øke skattene for å møte de økende kostnadene som tradisjon tro er opposisjonens resept.

Det er derfor lite å rope høyt hurra for i dag, men likevel, blant de 3500 millionene som Bodø kommune fortsatt skal forvalte leveres det meget gode tilbud til Bodøborgerne. Gode skoler, gode velferdstilbud og gode omsorgstilbud skal Bodø kommune fortsette med å levere til sine borgere.

3500 millioner der man i større grad enn tidligere omprioriterer og innretter seg for å bruke fellesskapets midler smartere, med særlig fokus på å bruke penger for å spare penger. Det handler om å gjøre ting smartere og kostnadsreduserende, ikke mer av det samme gamle.

Tross reduserte rammer klarer, evner og viljer posisjonen å prioritere folkehelse, kompetanseheving for lærerne og ikke minst miljø.

Med utvidelse av p- sonene og økte p-avgifter vil kollektiv og aktiv transport få bedre vilkår for økt bruk og fokus, Dette er positivt for næringslivet og god miljøpolitikk.
Gode folkehelseprosjekter er forebygging og gir økt livskvalitet, men også sparte kostnader på sikt. Vi omprioriterer innen Helse og Omsorg med sterkere fokus på forebygging gjennom Stimuli II – prosjektet.
Innen oppvekst og kultur omprioriterer vi en million til kompetanseheving for lærenerne.

– men skal vi få løftet kommunen til å møte framtiden må vi skape politisk handlingsrom og økonomisk frihet fra gamle synder, må vi kutte kostnader og øke brukerbetalingene slik at inntektene i større grad henger sammen med utgiftene.

Dessverre er vi nok ikke i mål ennå, det mangler fortsatt noen 10 talls millioner for å være der vi burde vært for å kunne friskmelde Bodø kommunes økonomiske situasjon.

Men vi er på en mer rett kurs med den borgerlige posisjonen sitt budsjettforslag og bedre skodd for hardere tider som utvilsomt vil komme.

Vi gjør dette fordi vi er ansvarlige og ønsker det beste for Bodøsamfunnet – det er i de gode tider man skal bygge seg sterk for å møte de dårlige tidene. Som jeg har sitert har det ikke vært politisk vilje til å skape økonomisk handlingsrom tidligere. Den tiden er heldigvis over.

(Etter dette var Venstres 7 tildelte minutter oppbrukt og resten av tiden gikk til å følge de andres representantenes argumenter og forslag i den to timers lange debatten.)

Terje Cruickshank
Gr.leder Bodø Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**