Gang- og sykkelvei Klungvikkorsen-Klungvikbrua

Venstres Trond Sandnes vil ha gang- og sykkelvei i forbindelse med reguleringsplanen for fylkesveg 543 klungvikkorsen – Klungvikbrua i Nærøy. Han tok opp saken i fylkestinget i desember. Fylkestinget anmoder fylkesrådet om å ta kontakt med Statens vegvesen og Nærøy kommune, og bidra til at reguleringsplanen for Klungvikkorsen-Klungvikbrua utarbeides med en planlagt trase for gang- og sykkelveg på strekningen, var hans forslag til vedtak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trond Sandnes

Foto: Storo

Statens vegvesen region midt har utarbeidet reguleringsplan for fylkesveg 543 Klungvikkorsen-Klungvikbrua i Nærøy. Statens vegvesen har utarbeidet planforslaget etter avtale med Nærøy kommune i medhold av plan- og bygningsloven § 3-7. Planen skal vedtas av Nærøy kommunestyre.

Saken har vært behandlet av formannskapet i Nærøy den 01.09.2009, som vedtok følgende:
Nærøy kommune ber om at følgende innspill blir tatt med i arbeidet med reguleringsplanen Klungvikkorsen-Klungvikbru:
– Reguleringsplanen utarbeides med gang- og sykkelveg.
– Bruk av eksisterende veg til gang-/sykkelvegformål må vurderes.
– Ny løsning for Ottersøy-krysset med forflytting mot Kumland bør vurderes. En eventuell løsning er også utvidelse av kjørefelt ved avkjørselen til Ottersøy, lik løsningen foretatt på Marøya ved avkjørsel til Nygård.

Statens vegvesen klargjorde deretter i brev av 08.07.2010, at de opprettholder sin vurdering, og aksepterer ikke formannskapets krav. Da de vurderte situasjonen slik at vegen ikke har grunnlag for gang- og sykkelveg.

Vegen går fra FV 770 og inn til Ottersøy, som har en betydelig vekst i næringsvirksomhet og bosetning. Bl.a. er Nærøysund maritime næringspark lokalisert i Ottersøy. Vegstrekningen fra Ottersøy og over Klungvikbrua, er alt ferdigstilt med gang- og sykkelveg. Med den utvikling og nybygging som skjer både i Ottersøy og på Marøya, vil det være uheldig om det ikke blir mulig å utbygge en sammenhengende trase med gang- og sykkelveg mellom Marøya og Ottersøy.

Det vil derfor være av avgjørende betydning at reguleringsplanen Klungvikkorsen-Klungvikbrua, planlegges med trase for gang — og sykkelveg, selv om det ikke er budsjettmidler for å realisere denne delen av prosjektet nå. En fullføring av gang- og sykkelveg på denne strekningen kan dermed ferdigstilles på et senere tidspunkt.

Sake ble avvist av flertallet i fylkestinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**