Forslag til stortingsvalgprogram klart

Programkomiteen har nå lagt frem sitt endelige forslag til nytt Stortingsprogram for perioden 2013-2017.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres programarbeid

Foto: Venstre

Komiteen har lagt vekt på å lage et program som beskriver Venstres løsninger på viktige utfordringer som vi langt på vei må løse i neste stortingsperiode, og som tydelig viser hvilke saker Venstre vil sette på dagsorden i Storting og regjering. Vi har laget et arbeidsdokument for den kommende stortingsgruppen, men også et verktøy for kandidater, tillitsvalgte og valgkampaktivister på stand. Komiteen har lagt vekt på å videreføre Venstres profilområder: Skole, miljø, småbedrifter og velferd. Last ned forslaget til stortingsprogram her.

Programkomiteen ble nedsatt av Venstres landsstyre i oktober 2010, og la fram førsteutkast til stortingsvalgprogram 4. september 2012. Da hadde komiteen åpent invitert til å gi innspill før sommeren, mottatt over 1000 tettpakkede sider med innspill og hatt møter med over 70 organisasjoner. Utkastet var på høring i partiorganisasjonen fram til 1. november. I løpet av disse to månedene ble det levert over 2400 forslag og innspill. Vi takker alle for innspillene, de har bidratt til å gjøre programforslaget vesentlig bedre. På bakgrunn av disse og komiteens førsteutkast legger vi nå fram andreutkast til stortingsvalgprogram for perioden 2013-2017.

Programkomiteen stiller seg samlet bak utkastet. Det er imidlertid dissenser på følgende saker:
karakterer fra 7. årstrinn
reservasjonsordning for fastleger
eggdonasjon
surrogati
barneloven som rettighetslov
juryordning
bokavtale
verneplikt
Vi gjør oppmerksom på at ikke alle komiteens faste medlemmer var til stede i voteringen over dissenser på siste møte.

Utkastet sendes nå til behandling i partiorganisasjonen. Frist for fylkeslagene til å komme med endringsforslag er 1. mars 2013. Endelig program vedtas på Venstres landsmøte i 12.-14. april 2013.

Vi er i ferd med å utvikle en ny løsning for levering av endringsforslag på nett som skal ferdigstilles i løpet av januar 2013. Skjema blir lagt ut på disse sidene, og vi anbefaler sterkt at dette skjemaet benyttes. Forslagene går til behandling i Landsstyret allerede 8.-10. mars, og forslag som leveres på annen måte står i fare for å ikke kunne bli grundig behandlet. Vi anbefaler også at alle medlemmer går veien om lokallag og fylkeslag for å samle støtte for sine forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**