Budsjettet i havn

Fellesforslaget fra Høyre, Venstre og PP, ble vedtatt i siste kommunestyre i 2012. Et budsjett som forsøker å “slanke” forbruket i kommunen uten at det går for mye utover de viktige oppgavene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

En siste oppklaring om budsjett.
Lindesnes kommune har nettopp vedtatt budsjettet for 2013. H, V og Pp måtte for et år siden " bite i det sure eplet" og innføre eiendomsskatt for to år. Den har vi ikke tenkt å videreføre på hus, hytter og næring! I motsetning til mange andre kommuner tar vi inn eiendomsskatt for å betale ned et tidligere års underskudd (2008). Eiendomsskatten vil vi ha bort fra 1.1.14. Vi kunne selvsagt valgt den enkleste løsningen: videreføre skatten. Men vi mener fortsatt at den er usosial og at den også rammer de svakeste. Det er for enkelt å sende regningen videre til innbyggerne når vi kan klare å komme i mål uten å videreføre eiendomsskatten. Derfor har vi valgt å ta grep som gjør at vi kan få ned driftsutgiftene.
Rådmannen har levert et budsjettforslag for 2013, som gir kommunen et netto driftsresultat på ca 26 mill i netto driftsresultat. Vi dekker inn resten av underskuddet fra 2008, samtidig som vi bygger opp et bufferfond. For perioden 2014 og utover ligger foreløpig netto driftsresultat på ca 4 mill (endringer GE inkl). Våre endringsforslag kommer i tillegg. 1.halvår 2014 er Lindesnes kommune ute av ROBEK-lista.
Tallene er positive fremover, men det er lite å gå på. Rådmannens budsjett sier at vi står ovenfor tre valg når det gjelder fremtiden: driftsutgiftene må ned, inntektene må økes eller en kombinasjon av disse. I motsetning til mange andre politiske partier har vi gått for rådmannens forslag til budsjett og de kutt han foreslår, med ett unntak: vi kutter ikke i støtten til lag og foreninger. I tillegg har vi vedtatt en lang rekke tiltak som vi ønsker å iverksette. Det går i stor grad på å organisere de kommunale tjenestene på en mer hensiktsmessig måte. Detaljene kan du finne på www.lindesnes.kommune.no under budsjett.
I likhet med næringslivet og privathusholdninger, så kan heller ikke kommunen bruke mer penger enn vi har til rådighet og vi må alltid være endringsvillige og lære av de kommuner som har iverksatt gode tiltak. Flertallet har brukt mye tid på å sjekke hva andre kommuner har gjort av endringer. Vi mener budsjettvedtaket viser vilje til å gjøre endringer som fører til at driften av kommunen kan bli enda mer effektiv og til en lavere kostnad enn i dag. Vårt mål er å fortsatt beholde de gode tjenestene vi har i kommunen.
Det vedtatte budsjettet for 2013 inneholder blant annet nytt dekke og tribune i Lindesneshallen, planlegging av "Livsglede-sykehjem", nye pulter/stoler til ungdomsskolen, utstyr og utbedring på Omsorgssenteret, nye pc`ere til ansatte i oppvekst og kulturetaten, en stilling på NAV kontoret og oppstart av arbeidet med en omsorgsplan.
Rådmannen skriver:" I årene fremover er det viktig at vi fortsatt jobber for å ha en effektiv kommunal drift". Her tar vi rådmannen på ordet og har fremmet ulike tiltak som kan føre til en mer optimal drift. Det må også de aller fleste andre kommuner gjøre. Vi er svært positive til å se på et bredere samarbeid med nabokommunene våre. Vi må hele tiden se hvordan vi kan bruke hver krone på best mulig måte. Det som betyr noe er å kunne gi hver enkelt innbygger i Lindesnes, så gode tjenester som overhode mulig.
Flertallet har ikke den store investeringsiveren, men vi ser at vi har en viktig oppgave foran oss; nemlig å gjøre Lindesnes ungdomsskole til en mer moderne og bedre skole for både elever og lærere. Den trenger så absolutt oppgradering, kanskje også et nybygg. Lindesnes avis refererte at vi skulle bruke 200.000,- på ungdomsskolen. Det korrekte skal være at vi skal bruke max 200.000,- til å utarbeide en tilleggsrapport som skal danne grunnlag for det videre arbeidet.
Nå er sikkert de fleste av avisens lesere lei av kommunebudsjett — dette var siste innspill fra oss før julefreden senker seg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**