Anmodning om lovlighetskontroll i Alstahaug

Varaordfører, Hanne Nora Nilssen (V) har sammen med kommunestyrerepresentantene Magne Steinholt (Ap) og Bill Rønning (Ap) anmodet om lovlighetskontroll av Alstahaug kommunes budsjett og økonomiplan som ble vedtatt rett før jul. “Det er ikke så vanlig å kreve lovlighetskontroll av et budsjett og en økonomiplan, men så er det heller ikke så vanlig at et kommunestyre benytter oppkonstruerte inntekter og kostnadsreduksjoner for å få balanse i budsjett” sier Nilssen i en kort kommentar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er kommunestyret i Alstahaug som i første omgang må behadle anmodningen om lovlighetskontroll. Om kommunestyret ikke imøtekommer ankepunktene de tre representantene kommer med, blir saken sendt til Fylkesmannen for videre behandling.

I forbindelse med anmodningen om lovlighetskontroll er det blitt sendt ut en pressemelding. Alstahaug Venstre gjengir her hele pressemeldingen:

PRESSEMELDING

Anmodning om lovlighetskontroll av vedtatt årsbudsjett og økonomiplan i Alstahaug kommune

Kommunestyret i Alstahaug vedtok i møtet den 19.desember, årsbudsjettet for 2013 og økonomiplan for perioden 2013-2016. I følge Kommunelovens bestemmelser skal et årsbudsjett og en økonomiplan være realistisk, og fattet på grunnlag av de inntekter og utgifter kommunen kan forvente. Dette kravet mener vi ikke er oppfylt.

– I perioden fra år 2013 — 2016 er det blant annet budsjettert med ekstra økte inntekter innen eiendomsskatt på rundt 9 millioner kroner. Dette er inntekter som ikke er kvalitetssikret av administrasjonen, og som administrasjonen frarådet kommunestyret å ta med i budsjettet og økonomiplanen da saken var til behandling, sier Magne Steiholt

– Innen skolesektoren er det budsjettert med til sammen 9,1 millioner korner i reduserte kostnader i kommende fireårsperiode, som følge av en skolestrukturendring. Siden et vedtak om skolestrukturendring ikke er fattet, mener vi disse reduserte kostnadene på 9,1 mill. ikke realistiske, og dermed ikke skulle ha vært oppført som en kostnadsreduksjon, fortsetter Hanne Nora Nilssen

En kommune kan bli direkte oppført i ROBEK (register om betinget godkjenning og kontroll for kommuner som er i økonomisk ubalanse) hvis kommunestyret har vedtatt å fastsette et årsbudsjett og en økonomiplan uten at alle utgifter er dekket inn.

– Å benytte ikke spesifiserte kostnadsreduksjoner og inntekter, kan dermed kvalifisere til oppføring i ROBEK. Dette ønsker vi ikke. Vi ønsker å sikre de vedtatte investeringene kommunestyret har gjort, som nytt bad- og kulturhus og bygging av nytt sykehjem. Derfor er vi avhengig av et ansvarlig budsjett for 2013 og en ansvarlig økonomiplan for perioden 2013-2016. Dette er bakgrunnen for vår anmodning om lovlighetskontroll av vedtaket, sier Bill Rønning.

En lovlighetskontroll vil ikke påvirke den planlagte byggestarten på nytt bad- og kulturhus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**