Uttalse: Utviklingsselskap må etableres nå

Årsmøtet i Alna Venstre 10.1. 2013, drøftet byutvikling i Groruddalen og det ble vedtatt følgende uttalelse

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I byrådserklæringen står det at byrådet vil «ta initiativ til at det blir etablert et utbyggingsselskap for Groruddalen for å få til en god byutvikling.»

Alna Venstre mener at det haster med å få etablert dette selskapet og at det primært bør være et utviklingsselskap som kan medvirke til helhetlige planer for utbyggingsområdene. Venstre tror at Groruddalen utvikler seg best gjennom vekst. Men det må være en styrt vekst. Nye boligprosjekter må ha variasjon og kvalitet og gode miljøløsninger og vi må i all utvikling av dalen planlegge slik at vi motvirker sosiale skillelinjer.
Vekst i Groruddalen må også gi ny infrastruktur. Det er i denne delen av byen at vi har flest kulturarrangementer hver uke. Men møteplassene har varierende kvalitet og begrenser mulighetene for nyskaping. Det må arbeides målbevisst for at flere av sentrene i dalen får faste scener, at kinotilbudet bygges ut og at det blir plass til større festivaler.

Utbygging i dalen krever også at det kollektive transporttilbudet tilpasses og at tungtrafikk og gjennomgangstrafikk ledes utenom boligområdene. Et kommunalt utviklingsselskap må få et klart politisk mandat og ressurser nok til å ta en ledende rolle i arbeidet med byutviklingen slik at det skapes gode boligområder, sentra med funksjonelle møteplasser, gode kollektive transporttilbud og en fornuftig balanse mellom bolig og næring. Ved å etablere utviklingsselskapet nå, gir byrådet et helt nødvendig signal om at kommunen har ambisjoner for utvikling i Groruddalen.

Uttalelsen ble vedtatt på årsmøtet i Alna Venstre 10. januar 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**