La kroa i Sandvika gjenoppstå, byen trenger dette tilbudet

Flere av Bærums-politikerne vil ha ølservering fra en brun pub eller kro i Gamle Sandvika. — Kommunen må strekke seg, sammen med oss politikere, langt for at denne type drift blir prioritert, sier Odd-Roar Kristensen, som representerer Venstre i kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Odd ved Rådhuskroa

Foto: Budstikka

Jeg vil berømme innbyggerne til å ta initiativ til noe de elsker og mener byen vår trenger. Jeg støtter at saken sendes til Eiendom og Administrasjon og håper at de politikerne som sitter der tar til følge det over 1000 innbyggere har ønsket, nemlig at vi også i fremtidens Sandvika skal ha en såkalt brun pub.
Vi folkevalgte har både rett og plikt overfor våre innbyggere å gi klar beskjed om hva vi ønsker, det er ikke alltid at administrasjonen hele tiden skal sitte på fasiten. Vi som er valgt av folket til å drive Bærum så godt vi kan har også plikt overfor en gruppe innbyggere som har sine ønsker og behov, i dette tilfellet en såkalt brun pub.

For noen år siden fikk jo Sandvika bystatus og enhver by med respekt for seg selv og brukerne har både brune puber, cafeer av ulike slag og restauranter. Derfor mener jeg at også vår by i Bærum skal kunne tilby ulike spise- og drikkesteder.

Når vi i dag går forbi kvartalet der kroa lå er det utrolig stille og dødt på ettermiddags- og kveldstid, er det det vi vil ha med gamle Sandvika? Nei mener jeg, vi må finne en løsning på at en eller annen type kro eller brun pub får komme tilbake i denne delen av byen vår. Kommunen må strekke seg, sammen med oss politikere langt for at denne type drift blir prioritert.
Vi har nok at sushi, vi har nok av hvitdukede spisesteder, vi har nok av pizzasteder, selv om det vi har i dag av tilbud er flott. Det er derfor vi også må kunne ha variasjon.

Det er vel ikke administrasjonen som skal bestemme hva folk skal spise og drikke ute i byen vår. Jeg mener her må tas et stort hensyn til hva folket vil. Om det blir en Rådhuskro, Rådhuskjeller eller annen form for pub eller kro er ikke det viktigste. Det viktigste er at brukerne og Sandvika by får noe en by og folk vil ha. Vil vi ha liv i gamle Sandvika, ja da må vi også gjøre de rette valgene.
Når vi nå har fått denne flotte Bakgården, så må vi bygge videre på å øke byens trivsel. Da kommer folk. Biler gjennom gågata er forresten også noe som mere kan skremme bort enn tilføre byen et hyggelig miljø.

Jeg vil skryte av tilbudene i Bakgården i sommer, der driveren klarte godt å bestyre både servering i Bakgården, kaffebutikken og kroa. Dette satte brukerne stor pris på, så da bør vi ta slike hensyn.
Derfor la oss se på saken igjen og la innbyggerinitiativet vektlegges, sier Venstres medlem i kommunestyret Odd Roar Kristensen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**