DET GÅR SÅ FORT

Sandviksvassdraget. Det skjer mye i Bærum. Ikke minst i Sandviksområdet. Bærum Venstre er bekymret for at det nå går hals over hode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

DET GÅR SÅ FORT at vi ikke venter på strømmålinger før vi skal dumpe masser som skal gi 17 mål nytt areal ved Kadettangen. Det kan føre til forurensing av badeplass og økosystemet.

Det går så fort at vi ikke venter på resultatene av arkitektkonkurransen om utviklingen av Sandvika Øst før vi bestemmer kjøremønster, parkeringshus og samordning av kollektiv infrastruktur.

Det går også så fort at vi ikke venter på kommunens arbeid med Vannforskriften for Vannområde Indre Oslofjord vest før vi nå skal behandle kommunedelplan for Sandviksvassdraget som omfatter Lomma, Isielva, Sandvikselva og Øverlandselva.

Sandvikselva

Foto: Odd Roar

De siste 40 årene har det vært en enorm utvikling av Bærum og ikke minst områdene langs Sandviksvassdraget og ved utløpet. Dette har blant annet ført til at vi har fått et økende flomproblem i vassdraget fordi de naturlige områdene som ville forsinke vannet er utbygget. Heldigvis var vi alle enige om at store flomvoller ikke er veien å gå.

Men hva skal vi gjøre? Venstre ga Miljøprisen 2011 til Vestre Bærum sportsfiskere. Begrunnelsen var foreningens iherdige arbeid gjennom 75 år for å verne og bedre Sandviksvassdraget. Foreningen driver klekkeriet på Hamang og jobber for å ivareta fiskebestanden i Sandvikselva.

Nå påpeker Sportsfiskerne, sammen med Bærum Naturog Friluftsliv, Naturvernforbundet og Skui vel, betydningen av vassdragsforvaltningen. De fremhever planutvalgets uttalelse om at kommunedelplanen for Sandviksvassdraget er den største miljøsaken for Bærum kommune i denne perioden. Og de siterer Rådmannens redegjørelse om Vannforskriften «Sandviksvassdraget er det vassdraget i vestregionen som har størst risiko for ikke å nå miljømålene i 2020.»

Organisasjonene vil vi skal utsette behandlingen av kommunedelplan om Sandviksvassdraget til vi har utredet både hva som er ønsket og mulig økologisk tilstand og hvilken miks av tiltak vi kan igangsette som gir oss best sikring mot flom og forurensing. VENSTRE ER HELT ENIG trenger skikkelige forvaltningsplaner for vassdragene våre. Kommunedelplan nå er likevel nødvendig. Den inneholder et arealbrukskart og bestemmelser om hva som kan tillates på de ulike arealene av tiltak etter plan- og bygningsloven. Hvis ikke planen blir vedtatt, er det de gjeldende planer som gjelder og som grunneierne, rettighetshavere og andre tiltakshavere må forholde seg til. De eksisterende planene er altfor dårlige. Å vedta planen nå er derfor en forbedring av tingenes tilstand selv om den ikke er perfekt. Den er ikke en verneeller forvaltningsplan slik vi sammen mener er helt nødvendig å få på plass.

Venstre skal kjempe for 30-metersbeltet slik at vi ikke fjerner grønne og porøse arealer langs vassdraget. Vi vil holde på vårt forslag fra sektorutvalg miljø, klima og kommunalteknikk (mikk), planutvalg og formannskap om at planen skal og må justeres i tråd med de krav vannforvaltningsplanen kommer med, og vi jobber for at den kommer raskt.

Venstre mener det også er mye å hente ved å etablere grønne tak, pålegge fordrøying i nybygg- og renovasjonsprosjekter, fjerne stengsler til naturlig fordrøying som broer, dammer, raske overvannsanlegg, mulig forhøying av områder i større bredde og så videre. Dette har vi derfor i samlede utvalg bedt om, og dette vil vi jobbe videre for.

HØRINGSMØTET MED et bredt knippe involverte aktører i november viste at vi i stor grad er enige om målet; et flott vassdrag som vi kan vende oss mot og nyte.

Vi i Bærum Venstre støtter forslaget om å etablere Visjon Sandviksvassdraget 2020. Det vil være i tråd med vannforskriftens forutsetning om samordning og involvering. Vi kan få et resultat som gagner fremtidens bæringer, sportsfiskerne, barna våre i fritid og skole, næring og beboere langs vassdragene og med et rikt artsmangfold både i vann og på land.

Siri Engesæth, Venstre
Nestleder i MIKK