Hvordan beregne et klimaregnskap?

Det er ikke noe galt med SV´s hensikter om et godt klima, de er gode og velmente og bør støttes av alle. RPBA arbeidet (som omhandler fremtidig arealutvikling i Vestfold) er viktig for å få til en bærekraftig utvikling i fylket. I dette ligger bla. et klart ønske om vern av natur og bevaring av matreservene i fylket. Det som SV anfører i leserinnlegget 31/1 om denne planen støttes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Når SV trekker inn etableringen av jernbanestasjonen begynner landskapet å bli tåkete og ufullstendig. Det er riktig at flertallet i Horten kommune og Vestfold fylkeskommune ønsker Skoppum Vest — men hvordan SV får det til at dette er i strid med Klimaforliket og RPBA blir i høyeste grad uklart for meg. Riktig nok så er RPBA planen ikke bestemt enda , men hvis vi legger til grunn intensjonene i planen så er bla. en utvikling av tettstedet Skoppum i høyeste grad en del av denne planen. RPBA planen har et perspektiv på 8-12 år og er med dette ikke konstant- den skal også rulleres så når SV hevder at utvikling rundt Skoppum er i strid med prinsippene blir dette vås.

SV må ta inn over seg at Horten ikke får en jernbanestasjon i sentrum- vi får en jernbanestasjon utenfor sentrum med konsekvensen at noen må bruke bil og at kollektivsystemet må bygges om, uansett hvilket alternativ som blir bestemt.

I motsetning til SV mener vi i Venstre at nærheten til E-18 er en fordel og vi tror at denne plasseringen er til det gode for klimaet. Et trafikknutepunkt i nærhet til E-18 vil fange opp bilister som normalt ikke vil benytte kollektivtransport og på den måten redusere bilbruken. Trafikk fra Sem til Oslo er et godt eksempel på hvordan en stasjon ved E-18 vil stimulere til å få flere bilister til å bruke bane.

Når SV konkluderer at "Skoppum vest ikke er et aktuelt alternativ" så må dette bunne i manglende vilje til å se muligheter. Jeg ser at SV vil utfordre vår matberedskap ved å bygge på den beste matjorden vi har, at SV vil ødelegge kulturlandskap bla ved å bygge en bro over Borreskåla, at SV vil legge til rette for en sammenhengende båndby mellom Tønsberg og Horten, at SV muligens vil ødelegge for Unescosøknaden og Vestfolds som turistfylke, at Sv ikke tar innover seg at vi står foran en befolkningsvekst som vil kreve langt større utvikling enn det Borre kan tåle og at det bor og arbeider folk i Horten andre steder enn rundt høyskolen.

Venstre som miljøparti ser mulighetene rundt Skoppum Vest , en løsningen som ivaretar det SV vil ofre .

Det virker som at SV skyver "Klimaforliket" foran seg som et alibi og at dette skygger for andre forhold. Jeg skal innrømme at det er vanskelig å sette opp et klimaregnskap og beregne co2 , Nox og andre klimaforhold i en oversikter som gir et godt bilde på hva dette egentlig betyr. Jeg oppfordrer derfor SV til å klargjøre forskjellene i klimaregnskapet mellom de to stasjonsalternativene. Jeg tenker at det ikke kan være store forskjeller mellom dem sett alt under ett.

Det blir tullete når Sv prøver å skremme med at hele Vestfoldbanen blir utsatt pga. diskusjoner rundt løsning i Horten. Sv har sendt skremmeskudd tidligere, da var det advarsel om at vi ikke fikk stasjon noe som nå er avkreftet fra Jernbaneverkets side.

Det kan heller se ut som det er andre grunner til at Vestfoldbanen eventuelt ikke blir fult utbygd. Jeg er enig at det er positivt med stor enighet blant politikkere om stasjonsløsningen. Det nærliggende må vel da være at mindretallet heier frem flertallets ønske om Skoppum Vest. I mellomtiden avventer jeg SV´s klimaregnskap for de to stasjonsalternativene.

Carl-Otto Kielland Horten

Foto: ukjent

Carl Otto Kielland

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**