Toget på skinner til Horten!

I Jernbaneverkets rapport med nye trafikktall for stasjonsalternativene i Horten er det gledelig å se at “skremmeskuddene” om bortfall av stasjon i Horten i realiteten var “bomskudd”. Det skremmende er at jernbaneverket kan ha lagt til grunne en altfor optimistisk rapport om trafikkgrunnlaget bestilt av Høyskolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Når nå Arve Høiberg fra Vestfold fylkeskommune slår Jernbaneverkets rapport i bordet ,kan kritikerne til Skoppum Vest slutte å trekke frem advarsler om Horten uten jernbanestasjon. Skal vi tro Terje Grennes i Jernbaneverket og de nye trafikktallene i rapporten til Vista Analyse AS, så er det uaktuelt å droppe en stasjon I Horten.

Det har vært mange som har stilt spørsmål til hvilke beregningstall Jernbaneverket tidligere har lagt til grunne. Det kan se ut som at Jernbaneverket har støttet seg til en rapport fra 2005 som ble bestilt av Høyskolen for å underbygge skolens argumentasjon for en stasjon nær skoleområdet. Her ligger det bla. forutsetninger om at en dominerende andel av nye boliger og arbeidsplasser i Horten vil lokaliseres til Kirkebakken og at Skoppums andel av boliger og arbeidsplasser i overskuelig framtid vil bli lav. Mye har skjedd siden 2005 og Horten står foran viktig by og tettstedsutvikling. Nå foreligger en ny rapport og den torpederer tanken om Horten som en stasjonssløs kommune samt at den stiller kritiske spørsmål til tidligere beregninger.

Det er bra at rapporten beskriver potensialet med boliger og arbeidsplasser i Re kommune og at mange av disse ligger i nærområdet til Skoppum Vest. Dette kan generere ytterligere økt trafikk fra Skoppum Vest. Det kunne vært på sin plass at også den fremtidig utviklingen ved Skoppum, som resultat av stasjonsetablering, også hadde vært med i rapporten – en utvikling som vanskelig lar seg gjennomføre ved høyskolen. Mange har hevdet at en ny stasjonsløsning i Horten vil måtte medføre at reisende vil være avhengig av bil eller buss til og fra stasjonen. Dette bekrefter rapporten og den sier videre at det i dag er små forskjeller mellom de to alternativene for ny stasjonsløsning når det gjelder avstander til stasjonen.

Fra kritikere til Skoppum Vest er det hovedsakelig tre argumenter som har gått igjen. Det første at Horten kan miste jernbanestasjonen, det andre at trafikkgrunnlaget er for lavt på Skoppum Vest og det tredje: "Skoppum vest er uaktuelt!" Nå når den nye rapporten foreligger bør kritikerne til Skoppum Vest ta en tenkerunde på hvorfor ikke denne stasjonsløsningen er det beste alternativet. Her bør fremtidig bolig og næringsbygging være en del av tenkningen samt mulighetene for å møte kommende befolkningsvekst.

For egen del faller de to første kritikkerargumentene raskt. Det tredje argumentet er basert på uvilje til å se realitetene og da nytter det tydeligvis ikke med fakta. Legger man sammen det vi i dag vet om de ulike traseløsningene bør svaret gi seg selv- det må bli Skoppum Vest. Det vil være en fordel at flest mulig i fylket kan enes om dette og sikre den mest fremtidsrettede og miljøvennlige løsningen for Horten og omegn.
I Vestfold bør det være riktig at politikere og interesse grupper erkjenner de ulike kommuners ønsker og heier frem løsninger som de folkevalgte ser som fordelaktig for sin kommune. Vi skal ikke blande oss inn i andre kommuners planlegging med våre særinteresser men lojalt heie på kommunen som selv vet hvor skoen trykker.

Horten kommune har valgt Skoppum Vest , jeg etterlyser entusiasmen fra andre Vestfoldkommuner til dette valget. Kanskje det er vilje til dette nå og at det fremover blir like viktig å heie på Skoppum Vest som på andre stasjonsløsninger i fylket.

Står vi foran et sporskifte?

Carl-Otto Kielland Horten

Foto: ukjent