Fergefri E39 må prioriteres og forseres

Nødvendige grep må tas slik at finansiering og realisering kan skje som ett samlet prosjekt der de ulike delprosjektene kan oppstartes og ferdigstilles etter hvert som de er ferdig planlagt. Møre og Romsdal Venstre krever derfor at “Ferjefri E39” og interCity-prosjektet bygges og fullføres samtidig, med en gjennomføringsperiode på 20 år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Politisk uttalelse vedtatt på Årsmøtet 2013:

Fergefri E39 må prioriteres og forseres

Havlparten av verdiskapinga i landet vårt skjer langs Vestlandskysten, og Møre og Romsdal er største eksportfylke regnet per ansatt. En rask og samlet realisering av samferdselsløftet "Ferjefri E39" vil representere et solid fundament for å få plass velfungerende bo-, arbeids- og serviceregioner. Samtidig vil dette prosjektet være hovedgrepet for å bevare og utvikle den nasjonale verdiskapinga.

Nødvendige grep må tas slik at finansiering og realisering kan skje som ett samlet prosjekt der de ulike delprosjektene kan oppstartes og ferdigstilles etter hvert som de er ferdig planlagt. Etablering av prosjektorganisasjon med helhetlig ansvar for planlegging og realisering av store infrastrukturprosjekt, med finansieringsopplegg frikoplet fra de årlige tilskuddsbeløp på statsbudsjettet, vil være nødvendig for å oppnå rasjonell og samlet utbygging. En slik modell er nødvendig for samla utbygging av gigantprosjektene "Ferjefri E39" og InterCity-prosjekt på Østlandet.

Møre og Romsdal Venstre krever derfor at "Ferjefri E39" og interCity-prosjektet bygges og fullføres samtidig, med en gjennomføringsperiode på 20 år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**