Ja til miljø og fisk!

Venstre i Møre og Romsdal sier ja til miljø og fiskeri og nei til åpning av Lofoten og Vesterålen for oljevirksomhet. Sammen med Møre, er disse områdene utenfor Nordland blant de aller viktigste kyst- og havområder for framtidig utvikling av norsk fiskerinæring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Politisk uttalelse vedtatt på Årsmøtet 2013:

JA TIL MILJØ OG FISK

Områdene utenfor Lofoten og Vesterålen er ikke bare viktig for fiskere hjemmehørende i nord, men i høyeste grad også for fiskere fra Møre og Romsdal. Når progromgramkomiteen i Arbeiderpartiet nå vil åpne for konsekvensutredning av Lofoten og Vesterålen, konstaterer vi at hensynet til miljø og fiskerinæringa i hele landet fullstendig er tilsidesatt.

Petroleumsvirksomheten er av stor betydning for Møre og Romsdal, og Venstre er opptatt av at denne virksomheten får utvikle seg. Derfor er det viktig å få fram at petroleumssektoren i den store sammenheng har store havområder utenfor norskekysten tilgjengelig for sin virksomhet. Det er de mest sårbare områdene vi slår ring om. Her står Møre, Lofoten, Vesterålen og Senja i en særstilling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**