Statlig vedlikeholdspakke på fylkesvegnettet — eller vegene i retur!

Da regjering og storting overførte de “nye” fylkesvegene til fylkeskommunene fra januar 2010, fulgte det med ett formidabelt vedlikeholdsetterslep. Møre og Romsdal Venstre krever at regjeringen, i samsvar med vegdirektoratets forslag, legger fram ett omfattende rehabiliteringsprogram for fylkesvegnettet i forbindelse med Nasjonal Transportplan som kommer i april i år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Politisk uttalelse vedtatt på Årsmøtet 2013:

Statlig vedlikeholdspakke på fylkesvegnettet — eller vegene i retur!

Da regjering og storting overførte de "nye" fylkesvegene til fylkeskommunene fra januar 2010, fulgte det med ett formidabelt vedlikeholdsetterslep. Møre og Romsdal Venstre krever at regjeringen, i samsvar med vegdirektoratets forslag, legger fram ett omfattende rehabiliteringsprogram for fylkesvegnettet i forbindelse med Nasjonal Transportplan som kommer i april i år.

Vegforfallet er dramatisk, med ett enormt vedlikeholdsbehov, på bruer, tunneler, fergekaier, og på fylkesvegnettet generelt. For Møre og Romsdal viser beregningene ett samla etterslep på mellom 4 og 5 milliarder kroner. Tunneler, bruer og fergekaier utgjør 80 %, mens vegene utgjør 10 %.

Resultatet med elendige veger ser vi alle rundt oss hver dag, med negative konsekvenser og betydelig frustrasjon fra næringsliv og befolkninga ellers. Denne statlige underfinansierningen av fylkesvegreformen har allerede synliggjort så alvorlige konsekvenser at det må tas omfattende grep for å unngå sammenbrudd på vegene våre

Dersom regjering og stortinget ikke tar tak i dette med det alvoret som kreves, ser Møre og Romsdal Venstre ingen annen løsning enn å returnere ansvaret for fylkesvegnettet tilbake til statlig nivå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**