Spørsmål til Samferdselsministeren

På oppfordring fra Alstahaug Venstre og Vefsn Venstre, blir det stilt spørsmål i Stortinget om Samferdselsministeren vil ta initiativ til at det blir utarbeidet en regional konsekvensutredning før vedtak om endring av flyplasstruktur på Helgeland blir fattet. – Vi er veldig spente på hvilket svar Samferdselsministeren vil komme med. Vårt krav om konsekvensutredning ligger fast, og vi håper at Samferdselsministeren nå tar tak i saken, sier leder for Vefsn Venstre i en kommetar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Stortingets president

Vil Samferdselsministeren ta initiativ til at det blir utarbeidet en regional konsekvensutredning før vedtak om endring av flyplasstruktur på Helgeland blir fattet?

Begrunnelse:

I rapporten "Nasjonal transportplan 2014-2023 – Framtidsrettet utvikling av lufthavnstrukturen", kommer Avinor med følgende anbefalinger for lufthavnstrukturen på Helgeland:

– Ny lufthavn i Mo i Rana med 2200 m rullebane samt forlengelse av Sandnessjøen lufthavn forlenget til 1199 m ansees å dekke opp fremtidig behov på Helgeland.
– En forutsetning, markedsmessig og økonomisk, er at Mosjøen nedlegges samtidig som nye Mo i Rana lufthavn åpnes.
– Dersom dette ikke velges, anbefales det at Sandnessjøen forlenges til 1199 m og at de øvrige lufthavnene videreføres som i dag.

For en realisering av ny lufthavn i Mo i Rana med 2200 meter rullebane, forutsetter altså Avinor, av markedsmessige og økonomiske årsaker, at Mosjøen lufthavn, Kjærstad, legges ned samtidig som nye Mo i Rana lufthavn åpnes.

I forskrift 26.juni 2008 nr. 855 om konsekvensutredninger, kommer det fram at flyplasser med rullebane på 1.600 meter eller lengre, alltid skal behandles etter forskrift om konsekvensutredning, jfr § 2, bokstav f. Polarsirkelen lufhavnutvikling har riktig nok fått gjennomført en konsekvensutredning , spørsmålet er imidlertid om planprogrammet har belyst de problemstillinger som anses som viktig i forhold til de samfunnsmessige konsekvensene en realisering av Polarsirkelen lufhavn, Mo i Rana fører til, videre om man kan anse at utredningsplikten er oppfylt.

Ved utarbeidelse av Kommunedelplan for Polarsirkelen lufthavn, Mo i Rana, har man lagt til grunn at den nye flyplassen skal være en erstatning for den gamle flyplassen på Røssvoll. Konsekvensutredningen som er foretatt har dermed hatt dette som utgangspunkt. I løpet av perioden som man har arbeidet for å få realisert Polarsirkelen lufthavn, Mo i Rana, har nå dette endret seg. Nå snakkes det om Polarsirkelen lufthavn som en regional lufthavn i stedet for en lokal lufthavn, samt en nedleggelse av Mosjøen lufthavn, Kjærstad, som en forutsetning for å få realisert Polarsirkelen lufthavn. Disse store endringene i forutsetningene har ikke planprogrammet som ble fastsatt i forbindelse med Konsekvensutredningen knyttet til Kommunedelplan for Polarsirkelen lufhavn, Mo i Rana, tatt høyde for. Under punkt 7 i planprogrammet kommer det fram at det bare er konsekvenser knyttet til nedleggelse av den eksisterende flyplassen på Røssvoll som er blitt grundig vurdert. Dette kommer også fram i konsekvensutredningens samlerapport som ble utarbeidet i forbindelse med Kommunedelplan for Polarsirkelen lufthavn, Mo i Rana (vedtatt 27.01.2009). Den slår fast følgende:

"Etablering av Polarsirkelen lufthavn, Mo i Rana forutsetter ikke nedlegging av andre lufthavner enn Røssvoll. Konsekvensene for Kjærstad og Stokka anses ikke som betydelige".

Konsekvensutredningen knyttet til utarbeidelsen av Kommunedelplan for Polarsirkelen lufthavn må dermed ansees som mangelfull, da den ikke grundig nok vurderer hvilke konsekvenser en realisering av Polarsirkelen Polarsirkelen lufthavn vil får for Vefsn-samfunnet og hele regionen. Det er derfor viktig å få belyst de viktigste samfunnsmessige konsekvensene dette vil gi for hele regionen, gjennom en regional konsekvensutredning før vedtak om endret flyplasstruktur på Helgeland fattes.

Skriftlige spørsmål

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**