Os Venstre uenig med Hordaland Venstre om E39

Os Venstre er helt uenig i Hordaland Venstre sin uttale som går inn for midtre trasé på fergefri E39.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I helgen vedtok Hordaland Venstre en uttalelse der de gikk inn for midtre trasé og bro over Bjørnefjorden. Os Venstre tar avstand fra dette vedtaket. Vi ønsker å presisere at vi fortsatt er for indre trasé — hvilket vi har programfestet. Os Venstre mener at fylkeslaget har gjort et uklokt valg og kommet med en upresis og til dels feilaktig uttalelse.

Os Venstre reiste med fem delegater til fylkesårsmøte på Voss, og samtlige fem har jobbet i helgen for at vi skulle få et positivt vedtak for indre trasé. Flere av representantene var på talerstolen og snakket til fordel for indre trasé, men dessverre ga ikke dette det resultatet vi hadde håpet på. Bergen Venstre, Hordaland Unge Venstre og kommunene fra Sunnhordland stemte i hovedsak for midtre trasé, og dette resulterte i uttalelsen for midtre trasé vant avstemningen med 52 mot 37 stemmer.

Fordi uttalelsen ikke er god, selv med nøytrale øyne, har vi tro på at den i liten grad vil bli vektlagt i en nasjonal beslutning. Vi i Os Venstre vil uansett fortsette arbeidet for indre trasé, både lokalt og inn mot nasjonale politikere. Sentrale Venstrepolitikere har støttet indre alternativ.

Vi håper at innbyggerne i Os har tillit til at vi både nasjonalt og lokalt jobber for en trasé som vil gi store fordeler for midtre og indre deler av fylket, gjennom det indre alternativet gjennom Fusa. Vi tror ikke på skremselspropaganda, vi kjøper ikke påstander om miljøgevinst ved å asfaltere fjorden, og vi vil definitivt ikke forhandle bort skjærgården her for å oppnå fordeler på andre områder.

Os Venstre skal stå på for osingene og jobbe videre for indre trasé!

Du kan lese uttalelse fra lokallagslederen Glenn Erik Haugland på Midtsiden.no

Os Venstre