Tenner vardar for oljefrie områder

Hareid og Ulstein Venstre tenner laurdag 23. februar “vardar” i Hareid og Ulsteinvik sentrum for å markere fortsatt motstand mot oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Arrangementet er ein del av Naturvernforundets kampanje: Tenn en varde for oljefrie områder:

En kald vinterdag i 2011 ble vardene tent for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja på over 50 steder over hele landet. Signalet var sterkt, og i mars samme år bestemte regjeringen at områdene skulle holdes oljefrie. Nå trengs det nok en gang at alle oljemostandere samler seg for et fortsatt oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja!

Venstre har foreslått varig vern av desse sårbare områda lenger nord, og Møre og Romsdal Venstre befesta dette på årsmøtet nyleg, med denne resolusjonen:

Venstre i Møre og Romsdal sier ja til miljø og fiskeri og nei til åpning av Lofoten og Vesterålen for oljevirksomhet. Sammen med Møre, er disse områdene utenfor Nordland blant de aller viktigste kyst- og havområder for framtidig utvikling av norsk fiskerinæring.

Områdene utenfor Lofoten og Vesterålen er ikke bare viktig for fiskere hjemmehørende i nord, men i høyeste grad også for fiskere fra Møre og Romsdal. Når progromgramkomiteen i Arbeiderpartiet nå vil åpne for konsekvensutredning av Lofoten og Vesterålen, konstaterer vi at hensynet til miljø og fiskerinæringa i hele landet fullstendig er tilsidesatt.

Petroleumsvirksomheten er av stor betydning for Møre og Romsdal, og Venstre er opptatt av at denne virksomheten får utvikle seg. Derfor er det viktig å få fram at petroleumssektoren i den store sammenheng har store havområder utenfor norskekysten tilgjengelig for sin virksomhet. Det er de mest sårbare områdene vi slår ring om. Her står Møre, Lofoten, Vesterålen og Senja i en særstilling.

Her kan du lese meir om:
Naturvernforbundets kampanje
Folkeaksjonen – oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja
Invitasjon til lokalt arrangement på facebook

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**