Venstre vil være vaktbikkje for gågata

Flertallet i sektorutvalg MIKK vedtok på kveldens møte at gågata i Sandvika skal innføre bilkjøring både fra sjøsiden og jernbanesiden med nedkjøring i Kinoveien. Venstre, AP og en utbryter fra Høyre stemte mot. Altså 7 for og 6 mot.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres representanter i sektorutvalg MIKK Siri Engesæth og Edvard Værland har helt siden saken om bilkjøring i Sandvikas gågate kom på bordet vært motstander mot dette såkalte prøveprosjektet.
Det startet med at Venstres forslag i et MIKK-møte tidligere fikk med seg noen flere utbrytere fra Høyre og Arbeiderpartiet og derved sendte saken til Formannskapet med flertall mot ååpne for bilkjøring i gågata. I Formannskapet endret det seg slik at Høyres vedtak i MIKK tapte og derved også nytt flertall i Formannskapet for å åpne for bilkjøring.

Rådmannen hadde i kveldens møte tre alternativer for kjøreretninger i gågata.
Enveiskjøring fra jernbanesiden og ut mot sjøsiden
Enveiskjøring fra sjøsiden og ut mot jernbanesiden
Kjøring fra begge sider og tvungen nedkjøring i Kinoveien

Venstre hadde samen med Arbeiderpartiet forslag om å si NEI til bilkjøring i gågata og fikk med seg kun en utbryter fra Høyre.
Derved blir det bilkjøring i gågata og endelig strek er trolig satt.

Rådmannen ble spurt om kostnadene og besvarte med at det er planlagt å bruker 1,3 millioner på dette prosjektet. Det innebærer kun klargjøring for biltrafikken med mindre endringer gjennom gata. Derved legges det foreløpig på is at gatevarmen skal fornyes i denne omgang. Rådmannen ble også spurt om gårdeierne skulle være med på spleiselaget og det ble besvart på at det er kun kommunen som investerer.

Venstre vil være vaktbikkje for å ivareta følgende:

Gående fra buss- og jernbaneterminalen må kunne gå sikkert inn i bil- og gågata.
Gående må kunne krysse sikkert mellom butikkene som de gjør i dag og bilene må vike.
Vi vil følge opp at smådumper kan hindre at bilene kjører for fort og uvørent
Gågata er i dag et trekkplaster for mange eldre og småbarnsfamilier, disse må fortsatt kunne ferdes trygt.
Gående fra gangbroen over fra Storsentersiden til Kinoveien vil møte bilene rett mot, dette kan være trafikkfarlig.
Fotgjengerfelt bør vel markeres på flere steder
Lekeplassen som i dag ligger fint til i gågaten må fortsatt være et trygt sted for ungene å være.
Det må fortsatt være flere benker rundt i byen og gågaten slik at ogso mennesker kan prøve å trives i byen vår.
3. juni 1978 ble gågaten åpnet av fungerende ordfører Halvor Stenstadsvold og vil i år hatt 35 års jubileum, dette bør markeres.

Venstre vil derfor følge trinn for trinn til bilene begynner å kjøre samt følge med etterpå også.
Venstre vil også følge med på om dette vil få flere eller færre til å bruke Sandvika Øst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**