Et liberalt blikk på bystyremøtet 14.02.2013

Denne gang var det jeg, Ida Johnsen, 1. Vara, som møtte i bystyret. Først ut med sin presentasjon var Kreativt gjenbrukssenter, som hadde et inspirerende fremlegg om sitt virke, en ressurs for hele Bodøs befolkning. Godt prosjekt! Nord-Norges kontor i Brussel holdt en interessant redegjørelse for sin aktivitet som regionens øyne og ører i EU. Ingen tvil om at vi i nord kan ha mye igjen for å benytte oss av denne kanalen inn til Europa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ida Johnsen

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde, Pressefoto

Bystyrekartet var preget av særlig en sak, som det er vanskelig for en Venstrerepresentant å måtte stemme mot; IMDis anmodning om bosetting av 20 ekstra flyktninger (utover de 70 vi allerede har forpliktet oss til å ta imot). Faktum er at boligsituasjonen i Bodø ikke tillater økt inntak av flyktninger i 2013. Problemstillingen er like enkel som den er håpløs: vi kan ikke imøtekomme en anmodning om bosetting når vi ikke har boliger å tilby menneskene som kommer. Det er alvorlig og uholdbart når mennesker som har fått innvilget opphold må sette livet på vent i flyktningemottak i måneder og år. I 2012 klarte kommunen ikke å finne boliger til alle 70 flyktningene vi hadde forpliktet oss til. Vi henger etter, og kan ikke øke antallet for bosetting så lenge det står i fare for å gå ut over de vi allerede har forpliktet oss til å ta i mot. Derfor så jeg meg nødt til å stemme mot IMDis anmodning, et nederlag for et liberalt utgangspunkt, men en nødvendighet ut fra dagens realiteter. MEN, heldigvis finnes det muligheter for å bedre boligsituasjonen i Bodø i løpet av de neste årene. Posisjonen løfter frem 10 millioner til bygging av flyktningeboliger, og Venstre skal jobbe knallhardt for å sikre at boligpolitisk handlingsplan, som skal legges frem høsten 2013, blir et kjempeløft for å skaffe til veie boliger til de som trenger det mest. Dessuten vil bygging av studentboliger på Mørkved (en av dagens gladsaker) i sin tur frigjøre boliger som kan gi nye muligheter.

Krisesenteret var en annen utfordrende sak, der ble det sikret videreføring av en stilling, som er vesentlig for at de kan levere sin viktige tjeneste til mennesker i en sårbar situasjon. To saker om parkering og en om bomstasjoner og utbygging av veier viser at ønsket om å satse på kollektivtrafikk blekner i forhold til iveren etter å legge til rette for bilen. Dette må vi stå på for å snu!

Til slutt vil jeg trekke frem saken om svømmehallen. Her foreslo Venstre i dag å rive svømmehallen, og tilbakeføre området til parken. Forslaget ville sikret parken som friområde og hindret gradvis oppstykking av nok et grøntområde i Bodø by. Dessverre var kun Rødt med meg på dette, og forslaget falt. I stedet ble det vedtatt detaljreguleringsplan for ‘Mulighetenes hus’, med boligblokk på nåværende parkeringsplass og en ekstra etasje på svømmehallen. Venstre stemte her for utbyggers alternativ hva gjelder høyde og omfang på øverste etg. Dette ut fra en vurdering om at når det først er bestemt at bygget skal realiseres, må vi sikre gode boliger og utnytte potensialet i prosjektet på best mulig måte.

Ida G. Johnsen.
Bystyrerepresentant Bodø Venstre