Horten Venstre er 125 år. Har noen informasjon om Horten Venstres historie?

Det var dramatikk i 1884 da den konservative regjeringen i Norge ble stilt for krigsrett hvor ministrene ble stilt til ansvar og fradømt regjeringsmakten. Den 1. juli 1884 sanksjonerte kong Oscar loven og utnevnte Sverdrup til ny statsminister i Norge. Parlamentarismen ble med dette innført og Venstres første regjering ble dannet. Som kjent er Venstre Norges eldste politiske parti og Horten Venstre ble stiftet fire år senere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vi kan være stolte av det som skjedde i 1884, at Venstre bla. sørget for allmenn stemmerett for menn til valget i 1900 og at Venstre også sørget for at kvinnene fikk den samme retten i 1913. Det siste er 100 år siden.

Horten Venstres arkiver forsvant under siste verdenskrig

Horten Venstres arkiver fra stiftelsen til august 1945 kan være tapt etter at partiet i krigsdagene måtte levere inn alt skriftlig materiale til okkupasjonsmakten. Når dette skrives er det et stort håp om at noen kan besitte informasjon /dokumentasjon fra denne tiden eller på annen måte kan kaste lys over partiets utvikling i den første perioden.

Folkets hus, Horten

Foto: Ukjent

I 1880-årene vokste de faglige og politiske organisasjonene fram i Norge. Dette tiåret var gjennombruddet for den organiserte arbeiderbevegelsens endelige framvekst i Norge. I Horten ble det dannet en filantropisk arbeiderforening allerede i 1870-årene. Denne var knyttet til Marinens Hovedverft og var stiftet av oberst Balling. Det var også han som fikk i gang innsamling av midler til arbeiderforeningens lokaler i 1885 bla ved hjelp fra kong Oscar II. Året etter ble foreningslokalet i Bekkegata bygd og innvidd. Det skjedde på den såkalte “Triangeltomten” der Horten videregående skole i dag har sin parkeringsplass, og bygget ble senere Folkets Hus gjennom mange år. Fram til århundreskiftet var det Venstrefolk fra grosserer- og kjøpmannsstanden som stod for ledelsen av arbeiderforeningen.
Horten Venstre ble stiftet 14. Januar 1888

I lokalavisen Gjengangeren fra søndag 1/1-1888 står det en liten annonse med teksten:
"Venstreforening"
Meningsfeller annmodes om at møde I arbeiderforeningens sal lørdag 14de januar 1888 kl 6 for at forsøge dannet en venstreforening.
"Flere venstremænd"

Det er denne annonsen som er opptakten til møtet i arbeiderforeningens sal og om mulig skal resultere i at Horten Venstre blir stiftet. Svaret og dokumentasjonen på Horten Venstres stiftelsesdato kan vi lese i samme avis 23. Januar 1888.

I det forrige lørdag i arbeiderforeningens lokale til dannelse af en venstreforening sammenfaldte møde stiftedes en sådan med bedragelse af love og indtegning af ca 40 medlemmer. Til formann valgtes etter hva der berettes prnl( premiærløyntnant) Sparre, til viseformand adjunt Rasmusen, til medlemmer af bestiftelsen forøvrigt boktrykker Andersen, skolelærer Andersen og skomagermester Østensen.

Vi tror de nevnte personen kan være : Christian Herman Sparre , Jonas Severin Rasmussen, Conrad Emil Andersen . Skolelærer Andersen og skomakermester Østensen vet vi foreløpig lite om- kanskje kan noen hjelpe oss med mer informasjon?
Med dette har vi noe informasjon på historien til Horten Venstre og til sommeren skal vi feire 125 års jubileum for stiftelsen. Vi håper da å kunne fortelle mer om HortenVenstres historie og hvem disse stiftelsespersonene var.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**