Nittedal trygt inn i framtiden

Venstre i Nittedal gikk til valg på å bygge nye Nittedal sentrum, bygge kulturhus, ta i bruk Nitelva, sterk satsing på frivillighet, kjøkken ved sykehjemmene og en bedre skole. – Alt er ikke perfekt, men vi er på rett vei, skriver varaordfører Inge Solli (V) i sitt svar på en kronikk fra Ann Kristin Bakke (H) i Varingen 13.februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Våre lokalpolitiske målsetninger er nedfelt i en samarbeidsavtale mellom Ap, Venstre, Sp, SV og KrF. Når Nittedal Høyres Ann Kristin Bakke går til frontalangrep på det hun kaller de rødgrønne i Nittedal i Varingen 13.februar, regner jeg med at det er samarbeidspartiene i flertallet hun kritiserer, herunder Venstre og KrF.

Enig om mye
Bakke har en elendighetsbeskrivelse av den politikken som føres i Nittedal som jeg på ingen måte kjenner meg igjen i. Budsjettet for 2012 er i stor grad bygd på den politikken som ble ført av Høyre og FrP i forrige kommunestyreperiode, og det ble gjort bare mindre endringer fra det nye flertallet ved inngangen til 2012.
Under behandlingen av budsjettet for 2013 la både sentrum/venstre-flertallet og Høyre fram omtrent likelydende forslag om å effektivisere kommunen gjennom en reduksjon i budsjettet på en prosent uten at tjenestetilbudet blir redusert. Vi er helt enige på dette punktet, så Høyres angrep på flertallet må skyldes en misforståelse. Selv om vi er enige om mye, så er det noen saker som vi vurderer ulikt.

Kjøkkenbenk

Foto: dataaminert

Kjøkken skaper matglede
Om kort tid åpnes lokale kjøkken ved begge sykehjemmene våre for å skape matglede og trivsel hos beboerne. Jeg er glad for at Høyre støttet det nye flertallet i dette, selv om de i forrige periode valgte konkurranse og markedsbaserte løsninger, og la ned lokal kjøkkendrift.
Forrige uke ble kantina i rådstua fylt til siste stol for å drøfte framtidens eldreomsorg. Jeg tør å si at Nittedal gir et godt omsorgstilbud for eldre i dag.
Nå ser vi på hvordan morgendagens eldre vil leve sine liv, og der er det mange utfordringer. Kulturopplevelser, gode venner, servicetilbud i nærheten av boligen og frihet til å klare seg selv vil være viktig selv om alderen blir høyere. I tillegg må alle ha trygghet for at kommunen har nok og kvalifisert hjelp tilgjengelig for dem som trenger det, om det er bistand i hjemmet eller et mer omfattende pleietilbud, om det er i et kollektiv eller i et sykehjem. I løpet av våren skal vi legge fram en sak, der nettopp dette siste punktet og behov for investeringer utredes.

Kolben kulturhus

Foto: Eirik Nordhagen

Kulturhus for folk i alle aldere
Vi står på for å kunne realisere sentrumsplanen for Nittedal. Til tross for skjær i sjøen, i form av innsigelser fra Fylkesmann og Vegvesen, holder vi trykket oppe i denne viktige saken, for bygdas framtid.
Jeg mener det er på tide at Nittedal får et kulturhus, en god arena for lokal kultur. Det skal være et treffsted for folk i alle aldere, ikke minst unge og eldre. Nittedal kommune har bygget flere idrettshaller, og nå planlegges bygging av kulturhus. Mange kommuner på vår størrelse har allerede bygd kulturhus, eksempelvis Høyrestyrte Oppegård som har bygd Kolben i Kolbotn sentrum. Kolben inneholder saler, øvingslokaler, serveringsted, myldreareal, bibliotek og en del viktige kommunale funksjoner. Kommunen har hovedansvaret for driften av Kolben, men de har et godt samarbeid med næringslivet og frivillige for å få liv i kulturhuset og for å kunne drifte lokalene innenfor akseptable kostnadsrammer. Nittedal kulturhus bør bygges som en sentral del av nye Nittedal sentrum med gangavstand mellom kulturhus, butikker, offentlige servicetilbud, grøntarealer osv.

God vannkvalitet
Å sikre god vannkvalitet i Nitelva krever gode planer, høy kompetanse og penger. EUs vanndirektiv pålegger oss å redusere forurensingen i alle norske vassdrag, og Nittedal må intensivere dette arbeidet i årene framover. Vi må ta i bruk Nitelva mer enn i dag til bading og fisking, og da må elva renses. Kommunen utreder to hovedalternativer for å få en bedre miljøløsning for avløp, enten å bli medeier i RA2 sammen med andre kommuner på Romerike eller kjøpe en tilsvarende tjeneste fra Oslo kommune. Utfordringene med forurensning fra landbruket og spredt avløp må også løses. Vannkvalitet og framtidig løsning for avløp har jevnlig vært tema i komite for miljø og samfunnsutvikling, og politiske saker om dette har vært lagt fram for kommunestyret. Det spesielle med vann og avløp er at kostnadene med dette skal dekkes av kommunale avgifter, dvs ikke over det ordinære kommunebudsjettet. Våre innbyggere må påregne økning i de kommunale avgiftene for vann og avløp i årene framover. Jeg synes forøvrig at staten burde gå inn med midler for å delfinansiere investeringene innen dette området.

Barn, kreativ, skole

Foto: Microsoft

Barn og unge prioriteres
Det er mange barn og unge i forhold til folketallet i Nittedal. God skoleledelse og dyktige lærere er helt avgjørende for å få gode resultater og godt læringsmiljø. Det er gledelig at resultatene i Nittedalsskolen er på veg oppover, men utfordringer knyttet til mobbing og at for få elever fullfører videregående opplæring må vi jobbe videre med.
Utekontakten gir et uvurderlig lavterskeltilbud for ungdom som trenger det. Jeg vet at barnevernet i Nittedal er dyktige, men har ofte en utfordrende arbeidssituasjon. Vi har derfor søkt statlige midler for å øke ressursene innen barnevernet. Barn- og unges kommunestyre har jobbet svært godt i flere år nå, og de har engasjert seg mot vold og mobbing, og for mer fysisk aktivitet blant barn og unge. Jeg er spesielt glad for at kommunen har inngått en samarbeidsavtale med GIF Handikap, der kommunen bidrar med årlige midler for å finansiere dette flotte tilbudet.
I det drøye året Venstre har vært med å styre Nittedal har jeg fått mange positive tilbakemeldinger fra innbyggere som sier at vi er på rett vei. Vi har lyttet til det innbyggerne har å si, avholdt folkemøter og fattet mange viktige vedtak i kommunestyret som skal føre Nittedal trygt inn i framtiden.
Alt er ikke perfekt, men vi er på rett vei.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**