Vardebrenning i Alstahaug

I forbindelse med den nasjonale kampanjen for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja, arrangerte også Natur og ungdom i Alstahaug vardebrenning. Åpningsappellen var ved Alstahaug Venstres Hanne Nora Nilssen, som forøvrig også er varaordfører i Alstahaug og 1.nestleder i Nordland Venstre. – Det var utrolig flott at disse ungdommene fra Natur og ungdom i Alstahaug sørget for at også vi ble representert i den nasjonale kampanjen mot oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Det er en viktig kamp, en kamp vi må stå sammen om å kjempe, og i så måte var dette arrangementet en viktig markering, sier Hanne Nora Nilssen i en kommentar. Rundt 30 personer møtte opp for å markere sin motstand mot den planlagte olje- og gassaktiviteten i de sårbare havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Hanne Nora Nilssen sin appell:

Nei til oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja!

Den 6. februar i år fremmet Venstre forslag i Stortinget om å gi LoVeSe varig vern grunnet de sårbare natur- og fiskeriressursene. Dette fikk ikke Venstre støtte for. Det viser hvor viktig det er at vi nå får fokus på denne saken. Og sånn sett er dette arrangementet i dag, og det engasjementet som dere i Natur og ungdom i Alstahaug nå viser, veldig viktig.

Det finnes mange argumenter for å si JA til et oljefritt LoVoSe. Norges klimagassutslipp er høye, og at den viktigste drivkraften bak økte utslipp er oljeindustrien. Siden 1990 har oljeindustriens samlede klimagassutslipp nesten doblet seg. I dag står oljeindustrien for en firedel av de norske utslippene. Dette skyldes økt aktivitet på norsk sokkel. Mer aktivitet fra nye områder betyr mer utslipp.

Reiselivet i regionen har de siste årene opplevd sterk vekst. I dag står fiskeriene og reiselivet i LoVeSe alene for over 6 000 arbeidsplasser. Dette er langt flere arbeidsplasser enn oljevirksomheten kan bidra med i samme område. Ressursene i havet har vært grunnlag for bosetting og arbeidsplasser i LoVeSe i tusener av år, og at disse arbeidsplassene fortsatt utgjør den viktigste bærebjelken for næringslivet i regionen. Venstre mener det ikke er mulig å forene olje og fisk i dette området.

Naturmangfoldloven legger til grunn et føre-var prinsipp for forvaltningen. Derfor vil det være uforsvarlig å legge opp til kontinuerlig seismikkskyting i sårbare områder som dette.
De sårbare havområdene er viktige også for verdens matproduksjon. Hver dag eksporterer norske fiskerier 35 millioner fiskemåltider basert på en fornybar og bærekraftig ressurs. Dette er et viktig bidrag til verdens matproduksjon, og er på kort og lang sikt et langt viktigere bidrag til verdens fattige mennesker enn norsk olje.

Produksjon og transport av olje og gass til havs vil alltid innebære en risiko for utslipp av olje. Ulykker kan skje. Derfor var det oppsiktsvekkende å få høre under Nordlandskonferansen i desember, en representant fra Det Norske Oljeselskap, Siri Beate Arntzen, stå fram og sa at vi vet at Oljevernberedskapen er alt for dårlig! Det var ikke oppsiktsvekkende å få høre at oljevernberedskapen er for dårlig, for det har vi flere eksempler på. Blant annet det som skjedde på Statfjord A i desember 2007, hvor 4 000 tonn råolje gikk ut i havet under værforhold som gjorde at oljelenser ikke kunne brukes. Nei det er oppsiktsvekkende er å høre en representant fra Det Norske Oljeselskap sier at oljevernberedskapen er for dårlig, SAMTIDIG som at Oljeselskapet ønsker oljeutvinning i de sårbare områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Min kommentar til dette er at vi gambler ikke med fiskeriressursene og de sårbare områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, Gambling gjør man i Las Vegas. Lofoten og Vesterålen har tøffe værforhold og begrenset dagslys om vinteren, noe som øker faren for ulykker og gjør utfordringene for oljevernberedskapen større. Siden sokkelen utenfor er så smal, vil en eventuell oljevirksomhet foregå uforsvarlig nær land.

Det er viktig at Norge nå tar de avgjørende skrittene. Vi må være i front med å satse på fornybar energi, utvikle og ta i bruk ny teknologi. Vi må skape nye grønne arbeidsplasser og gjøre det både enkelt og rimelig å være miljøvennlig. Det må satses på alternative og bærekraftige næringsveier og energikilder. Det er dette som er framtiden!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**