Logistikknutepunkt på Skogn

Havnedirektør Wollert Krohn-Hansen i Trondheim Havn IKS har begynt å tvile på et felles logistikknutepunkt for Midt-Norge. Ifølge Trønderavisa 26. februar har derfor han og havneselskapet begynt å se på alternative løsninger. I den forbindelse lanserer han en mulig løsning hvor havnene på Skogn, Orkanger og Trondheim kan stå for lossing av gods, skriver fylkesleder i Venstre Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Nord-Trøndelag Venstre har tidligere krevd at Skogn blir utredet som et nytt alternativ til det nye logistikknutepunktet for Midt-Norge (da som et helhetlig alternativ til utbygging på Hell – Muruvik). Det samme har Venstre gjort lokalt i kommunestyret i Levanger i 2011. Venstre fremmet videre i fylkestinget i februar 2012 et forslag om å utrede Skogn som nytt logistikknutepunkt for Midt-Norge. Dessverre ville ingen av de øvrige partiene(med unntak av FrP i fylkestinget) støtte Venstres forslag.

Det er beklagelig for Nord-Trøndelag at ingen av de andre partiene har vært villige til å stemme for Venstres forslag om Skogn. Et helhetlig logistikknutepunkt på området ville gitt et betydelig antall nye arbeidsplasser, sikret eksisterende arbeidsplasser, styrket en viktig hjørnesteinsbedrift og stimulert til økt bosetting på Innherred. Det ville også økt mulighetene for å ruste opp jernbanen på aksen Trondheim — Steinkjer og Meråkerbanen.

Dessverre har det vært liten politisk vilje for å få på plass en slik løsning for fylkets største havneområde. Selv synes jeg det er oppsiktsvekkende at fylkets største parti, Arbeiderpartiet, ikke har støttet et slikt alternativ tidligere verken regionalt eller lokalt i Levanger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**