Os Venstre ønsker skjenking for lokale lag/organisasjoner i Oseana

Under politisk kvarter i formannskapsmøte 19. Februar spurte Venstres representant Jon Sivert Rykkel ordfører Terje Søviknes om det ville bli tillatt med skjenking for lokale lag og organisasjoner i Oseana.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Flere lag og organisasjoner i Os sliter med overgangen fra Fjellheim til Oseana. Dette skyldes i hovedsak de økte leiekostnadene det må påregnes ved leie av storsalen. Selv med ordninger som gir lavere husleie for lokale aktører er fortsatt husleien så høy at det er vanskelig å benytte Oseana sin storsal til lokale arrangement uten å måtte ta urealistisk høye billettpriser.

For arrangement som appellerer til et voksent publikum har det i Fjellheim ved flere anledninger vært mulig for leietaker å servere alkohol og profitere på salget. Dette ga muligheten til en ekstra inntekt for lag/organisasjonene som benyttet seg av Fjellheim. Dagens situasjon gjør det økonomisk vanskelig å leie Oseana, kostnadene ved husleie og teknikere er for høye. Dersom det blir tillatt å profitere på alkoholsalg vil dette gi leietakerne muligheten til å skaffe seg en ekstra inntekt, hvilket vil gjøre det lettere å bære husleien.

Dette er et særs relevant spørsmål å ta opp på nåværende tidspunkt, da det snart skal velges nytt driftskonsept for restaurantvirksomhet i Oseana. Det vil være mulig å kontraktsfeste med ny driftsansvarlig at enkelte lokale arrangement skal ha muligheten til å servere alkohol. Ved andre arrangement vil restauranten igjen ha ansvar for alkoholserveringen. Restauranten vil ikke ha noe tapt fortjeneste, da alkoholsalget vil stimulere til flere arrangement som ellers ikke ville vært mulig å realisere.

Venstre mener at lokale lag og organisasjoner bør få profitere på alkoholsalg, da dette vil gjøre det mulig for flere lokale aktører å benytte seg av et av Norges flotteste kulturhus. Et slikt tiltak vil være med å løfte det lokale tilbudet, og gi en stimulans til hele kulturlivet i Os.

Omtale av saken kan leses på:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**