Et forhastet vedtak?

Hordaland Venstre har nå plutselig fått en mulig nøkkelposisjon, og kan i Hordaland fylke bli partiet som vipper regjeringen i retning av å gjøre et vedtak for midtre trasé i Hordfast, ferjefri E39 mellom Stord og Bergen. (Jmf. dagens Bergens Tidende 13.mars)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er et stort ansvar som nå ligger på våre represantanter i fylket. Høyre og Frp virker klare i sin sak. Med Venstre med på laget kan det bli umulig for regjeringen å gå for det mere miljøvennlige og av mange ønskede indre trasé.

Resolusjonen som ble vedtatt på årsmøtet nylig (https://www.venstre.no/hordaland/artikkel/47549/) ble gjort med knapt flertall. Vedtaket er omstridt innad i partiet og det er blitt antydet at flere av de som røstet for midtre alternativ ikke en gang visste hva de stemte på.

Skal Venstre være det partiet som blir utslagsgivende for at Hordaland Fylke på politisk nivå går inn for å legge asfalt over Bjørnafjorden, må partiet være helt sikker på at de gjør det rette. For øyeblikket virker det som om at ikke alle har tatt inn over seg konsekvensene av å gå for midtre alternativ.

Jeg har i BA 6.3. pekt på flere uheldige miljømessige aspekter ved denne gigantiske motorveiutbyggingen. Artikkelen kan leses her: http://glennerikhaugland.blogspot.no/2013/03/midt-i-bjrnatrynet.html

– Blir det et vedtak for midtre alternativ over Bjørnafjorden, er jeg overbevist om at den neste store miljøkampen kommer til å foregå akkurat her i Os. Kan Venstre leve med å ha gjort et vedtak der partiet havner på feil side av den kampen?

– Er vi sikre på at denne saken og det fokuset det kommer til å få vil vinne oss de stemmene vi trenger for å få Terje Breivik inn på Stortinget ved høstens valg?

– Jeg tror Venstre må være ekstra tydelig i slike miljøspørsmål slik at de som ønsker en miljøvennlig borgelig regjering har et parti de kan stemme på.

Glenn Erik Haugland
Os Venstre