Jessheimmarka er i faresonen – men til hvilken pris?

Debatten i Ullensaker dreier seg igjen for fullt om utbygging i Jessheimmarka, med en planlagt omkjøringsvei mot E6 rett gjennom grøntområdene og en storstilt boligutbygging.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trollskogen

Foto: Sofie Borgen

Planene for denne utbyggingen ble drøftet i HOP mandag 11.03. Ullensaker Venstre stilte spørsmål med hva som er den drivende kraften bak å legge ut en plan om til dels betydelig utbygging av Jessheim Sørøst (deler av Jessheimmarka). Var det behovet for omkjøringsveien, eller er det for å tilfredsstille grunneierne for at de skal få realisert sine eiendommer? Svaret var for så vidt greit nok. Det var et betydelig behov for omkjøringsveien, og Jessheim trengte arealene for å ivareta videre vekst. Når det gjelder å ivareta en videre vekst, er vi overbevist om at det finnes mye arealer som kan utnyttes i Jessheimområdet som vil ivareta vekstbehovet over lang tid. Uten å røre Jessheimmarka. I alle fall om vi skal ha en edruelig og kontrollerbar vekst også i forhold til kommunens økonomi. Det er i ett av alternativene lagt opp til om lag 4000 nye innbyggere i området sør for Skogmo, og både nord og sør for omkjøringsveien. Det siste forslaget fra kommunen, etter at planene har vært en runde til i administrasjonen, har i tillegg planer om en enda større utbygging enn først antatt. Ønsker den eksisterende befolkningen en slik vekst i området? Nær 2000 underskrifter til støtte for Jessheimmarkas venner, og drøye 300 som følger underskriftsaksjonen på nett sier også sitt.

Vi har en flott befolkning i Ullensaker, og ønsker å tiltrekke oss enda flere innbyggere som genererer ønsket kultur. Vi ser ett visst skille mellom de som har hatt sin oppvekst i kommunen og de som har flyttet inn i de senere år. Ofte har de nye innbyggerne gjort et aktivt valg og flyttet til noe annet. Annerledes enn Grünerløkka, Groruddalen etc.

Noe av utfordringen sett litt fra utsiden er f. eks at størstedelen av privat formue i kommunen er knyttet opp til eiendom. Dette er en bra, viktig og toneangivende kultur som uansett til en viss grad vil påvirke kommunestyret og administrasjonen adferd.

I en blogg skriver gruppelederen i Frp:
"Så er det også mange aktører som mener de kan bestemme hva som skal skje med annen manns eiendom. Det er gjerne litt lett det der å tro man kan ta seg til rette og bestemme over hva eks grunneiere skal kunne gjøre med sin eiendom. Akkurat det er i min bok en slags "norsk sykdom" der men tror man kan definere og bestemme fordi man mener at en fra sitt ståsted kan definere hva som er sannheten. Slik jeg ser det i overkant freidig." Tom Staahle; vi i Venstre kunne ikke vært mer uenig.
Det er åpenbart ett sterkt fokus på vekst, realisering av eiendommer, og ikke minst koblingen mellom verdirealiseringene og kommunens behov for å finansiere infrastruktur. Dette kan, om man ikke er særdeles årvåken, forskyve fokuset noe i forhold til hva som er optimalt for innbyggerne, som tross alt er de politikerne skal tjene. Ikke et fåtall eiendomsbesittere som har hatt flaks med hvor eiendommene deres ligger, og som ser muligheter for å generere formuer ved å få omregulert sine arealer.

Den innbyggeren vi lettest kan tiltrekke oss, som passer for å oppnå positive effekter er formodentlig familier som ser friluftsliv, mosjon og idrett som en viktig verdi. Området i Jessheimmarka kan romme småhus, og kanskje mulighet til å legge ut eneboligtomter. Dette er for så vidt bra, men dette kan også gjøres andre steder i Jessheimområdet. Jessheim har en unik mulighet til å skille seg fra andre tettstedsområder vi tross alt konkurrerer med om hvor folk skal bosette seg. Vi har nemlig skog, dyreliv og turterreng helt inn i sentrum av byen. Marka har en egenart som skiller oss fra de områdene i regionen vi konkurrerer med – og den går helt inn i sentrum. Dette vil Kolbotn, Ski, Lillestrøm el.l. ha store utfordringer med å kopiere.

Omkjøringsveien er etter vår oppfatning ikke godt nok utredet. Det nevnes at Rambydalsveien kan være et alternativ noen tiår frem. Vi mener dette bør skyves nærmere i tid, og kombineres med et bedre ringveisystem. Hvilke effekter men oppnår vil selvfølgelig henge sammen med hvor, og hvordan man utvikler Jessheim.

Ullensaker Venstre er klare på at utbygging av Jessheim sørøst bør vente, marka skal bevares og at man må se på andre kreative løsninger for å løse trafikkproblematikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**