Snevert fra næringslivets aksjonsgruppe

Det forundrer meg at næringsledere, som onsdag 6. mars sto frem i Gjengangeren, kun ser en ny vei ut av Horten som eneste alternative til stasjon ved høyskolen. Likså at de ikke ser de uheldige konsekvensene en løsning ved høyskolen gir kommunen sett alt under ett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


At denne gruppen ønsker å opprettholde arbeidsplasser og skape nye i fremtiden er veldig bra. Venstre i Horten ser at kommunen er avhengig av at store og ikke minst små og mellomstore bedrifter etablerer seg i kommunen. At denne gruppen kun ser muligheter ved etablering av arbeidsplasser og boliger langs kysten blir uforståelig. Dette vitner om manglende vilje til å se andre muligheter, og er en konstruert situasjonsbeskrivelse for å underbygge deres ønske om stasjonsplassering.

Det er viktig å forsterke den etableringen som foregår rundt høyskolen og det er riktig å tilrettelegge for næringsutvikling også her. Det bør være et poeng at denne utviklingen vil kreve plass og at de begrensede arealene rundt høyskolen bør brukes til slike formål. Det vil slikt sett være uklokt å presse inn et stasjonsområde med nødvendig infrastruktur i høyskoleområdet, da det fort vil oppstå konflikt når næringsetableringer, skoleutvidelser og boliger skal kjempe om den samme begrensede plassen.

Det blir vist til at det er lagt ut 230 mål til nybygging, det rekker til 460 nye boliger. Når man sammenligner dette med vekstprognoser med behov for flere tusen boliger blir det for meg enkelt å se at nærings-, høyskole- og boligutvikling rundt høyskolen ikke lar seg forene med stasjonsbygging, og at kommunens trafikknutepunkt må etableres et annet sted. Det er derfor vi i Venstre mener at områdene rundt høyskolen primært bør brukes til nærings- og høyskoleformål.

Et trafikknutepunkt må tilrettelegges slik at næring, infrastruktur, servicefunksjoner og gode boligområder kan utvikles i sameksistens med det som allerede er etablert. Den økende befolkningsveksten vil få store konsekvenser og plassbehovet blir en avgjørende betydning når et nytt trafikknutepunkt skal etableres.

Carl-Otto Kielland Horten

Foto: ukjent

Carl Otto Kielland

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**