-Vil fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger

-Det er på tide å fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger, sier Andre N. Skjelstad, Venstres førstekandidat ved stortingsvalget i Nord-Trøndelag. Utspillet kom i forbindelse med en paneldebatt mellom de politiske partiene i Nord-Trøndelag på lørdag. Debatten ble organisert av elevorganisasjonen i fylket, hvor partiene blant annet ble utfordret på hvordan Norge skal bli gode på yrkesfag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

-Å fjerne denne avgiften vil stimulere arbeidsgiverne til å ta inn flere lærlinger, sier Skjelstad. Han er overrasket over at ingen av de andre partiene følger Venstres spor her, og kaller det en rødgrønn skatt på utdannelse.

-Venstre mener det er meningsløst å skattlegge lærlingeplasser all den tid dette er en viktig del av den videregående opplæringen for mange elever, sier Skjelstad. Ved skolestart høsten 2012 stod flere tusen unge uten tilbud om lærlingeplass. —Dette tyder på at dagens lærlingepolitikk ikke er god nok, mener Skjelstad.

Han mener at yrkesfagene lenge har blitt neglisjert i debatten om videregående opplæring. —Norge vil trenge yrkesfaglig kompetanse også i fremtiden, sier Skjelstad. —Å fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger og å øke lærlingtilskuddene vil sikre at flere ungdommer kan få en praktisk avslutning på utdannelsen sin, avslutter Andre N. Skjelstad i Nord-Trøndelag Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**