Skivebom fra Senterpartiet om fisk

Dynamikken i næringa vil forsvinne fullstendig hvis vi får en fiskeripolitikk der fiskeressursene skal fordeles fylkesvis, sier Pål Farstad i en kommentar til Senterpartiets utspill. SP blåser liv i regionalseringsdiskusjonen i fiskerinæringa. Det dreier seg grovt sagt om det skal være bindinger mellom hvilket fylke du bor i og hvilken tilgang du skal ha til fangstrettigheter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Uttalelse:

Pål Farstad på Venstres landsmøte 2011

Foto: Thomas Havro Hansen

SKIVEBOM FRA SENTERPARTIET OM FISK

Venstres klare holdning er at fiskeressursene skal forvaltes som en nasjonal ressurs. Dynamikken i næringa vil forsvinne fullstendig hvis vi får en fiskeripolitikk som sier at fiskeressursene skal fordeles fylkesvis, slik Senterpartiet antyder. Det snakkes om tradisjonelle fiskerettigheter. Hva er det? Hvordan skal det beregnes?

På samme måten som oljen er en nasjonal ressurs uten at en ser på fylkesgrenser, må også fiskeressursene følge samme prinsipp. Det kan ikke være slik at om du kommer fra et kystfylke som har beskjedne forekomster av bestemte fiskeslag i sitt område, så skal du ha mindre muligheter for en framtid i fiskerinæringa enn om du bor i Finnmark eller andre fylker som har slike fiskeressurser!

Nei, det må være like muligheter for møringer å komme seg til fangstrettigheter på torsk, hyse og sei nordafor, som det er for finnmarkinger og andre å komme til rettigheter på sild og makrell på Mørekysten.

Pål Farstad, VENSTRE

1.kandidat til Stortinget fra M&R