Endringsforslag fra Sande

Vi har sendt inn endringsforslag til Storingsvalgsprogrammet angående jordvern. Om det blir vedtatt avgjøres på helgens landsmøte. Vi krysser fingrene!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Martin Gran fra Sande Venstre har sendt inn et endringsforslag til stortingsvalgsprogrammet for perioden 2013-2017 med en presisering av jordvernspørsmålet. Forslaget lyder som følger:

«Jordvern er en forutsetning for fremtidig matproduksjon. Med en stadig voksende befolkning trenger verden stadig større mengder mat. Derfor er det særdeles viktig at dyrkbare områder blir vernet for irreversible forandringer. Venstre ønsker en politikk der man verner om dyrket mark ved å tenke alternativt for å ivareta disse ressursene. Et mål for Venstre er å sikre den dyrkede marken slik at Norge i størst mulig grad kan være selvforsynt med mat og kan bidra med den totale matproduksjonen som ligger under press av blant annet klimautfordringene.»

“Det er viktig å ta vare på dyrket mark både i et lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt perspektiv. Det er jord vi lever av og befolkningsvekst krever en økt produksjon. Likeledes fører klimautfordringene til større usikkerhet rundt avlingene. Derfor er det viktig at et hvert land produserer så mye mat som mulig” sier Martin Gran som en begrunnelse for jordvernengasjementet.

Sande Venstre er nå spente på behandlingen av endringsforslaget som ble opprettholdt av Vestfold Venstres delegasjon til landsmøtet. “Det er mye arbeid i kulissene for å få gjennom et slikt forslag, men vi er godt forberedt og tatt kontakt med mange mennesker for å skape bevissthet rundt forslaget” sier Gran.

Vi krysser fingrene!

Høysommer