La Ximene og Estevao bli i Norge!

“Vi trenger en ny politikk på dette området som tar enkeltmennesker på alvor”, skriver Agder Venstres 2.kandidat i dagens utgave av Fædrelandsvennen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vi trenger en ny politikk på dette området som tar enkeltmennesker på alvor.

Lørdag 6. april skrev Fædrelandsvennen om Ximene Campos som sammen med moren og broren har fått frist på en uke for å forlate Norge. Grunnen er at Ximenes stefar har blitt syk, og at arbeidsavklaringspengene fra NAV er mindre enn grensa UDI har satt for hvor mye en må tjene for å forsørge en familie. Dette synes Venstre er hårreisende og urettferdig.

Familien kom til Norge fra Brasil for seks år siden da moren Denise Pereira giftet seg med Ron Derksen fra Øvrebø. Problemet nå er at Ron har blitt syk, og er henvist til arbeidsavklaringspenger fra NAV. Med ett har familien havnet under grensen for hvor mye en forsørger må tjene for å få ha en utenlandsk statsborger under tak. Familien klarer seg på de pengene de har, men dersom de skal ha råd til flybilletter til Brasil er de nødt til å få solgt bilen sin. Dersom de ikke får solgt bilen vil familien splittes i mange år fremover. Da blir de nemlig kriminelle i statens øyne og utstengt fra landet i fem år.

Hva er denne familien har gjort galt? Ingenting, bortsett fra at stefar har blitt syk. Det har du ikke anledning til hvis du har skaffet deg en utenlandsk kone. Hva har barna gjort? Ingenting. De har gått på skole, knyttet seg til Norge, og fått masse venner, noe aksjonen på Torvet fredag viste.

Mor Denise vil gjerne jobbe og tjene penger til familien, men har fått avslag fra UDI, og får dermed ikke anledning til å hjelpe seg selv og familien sin. I stedet må de forlate alt de har bygget opp, barna må forlate skolene sine, og de må begynne på nytt i et land der de ikke har noe lenger.

Venstre mener det er skammelig og urettferdig at vi behandler folk på denne måten. Å sette en nedre økonomisk grense for hvor mye en må tjene, som er høyere enn det velferdsgodene sikrer oss rammer de som er fattige, syke eller uheldige. Nok en gang viser det at regjeringen setter system foran mennesker, og ikke bryr seg om hvordan dette slår ut for den enkelte.

Vi trenger en ny politikk på dette området som tar enkeltmennesker på alvor, gir folk en sjanse til å bidra i samfunnet, uten automatisk å stemple dem som snylterne og kriminelle som bør kastes ut av landet.
Det er ingen skam å snu! Vi håper at UDI besinner seg og lar familien bli!

Kristin Øygarden
2.stortingskandidat, Agder Venstre