Til dobbel kamp mot olje

Venstre-topp André N. Skjelstad mener oljenæringen suger til seg alle de beste hodene, og at det
hemmer innovasjonen og økonomien på Fastlandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

En av de store stridssakene Venstre må krangle med sine potensielle borgerlige regjeringsvenner om blir hvorvidt man skal åpne opp for oljevirksomhet i Lofoten, Vesterålen og Senja. André N. Skjelstad, partiets listetopp i Nord-Trøndelag mener det er dobbel grunn til å ikke gjøre det.

—Utfordringene vi står overfor i klimaproblematikken er så alvorlige at jeg med forundring må registrere at det ikke er full enighet om skjerming av havområdene, sier han. Det er den vanlige årsaken til å si nei. Men Skjelstad har en til: —Den høye oljeaktiviteten er også til skade for fastlandsøkonomien. Oljeindustrien saumfarer samfunnet for arbeidskraft, mener han.

Med Venstre i posisjon vil man se en helt annen satsing på innovasjon og utvikling, lover listetoppen fra Verran. Og det er særlig i distriktene næringene er sårbare, mener han. Andre Skjelstad har allerede én periode på Stortinget bak seg — fra 2005 til 2009. Hvis han skulle bli valgt inn til høsten er det næringspolitikk han helst vil jobbe med.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**