Et klart og tydelig NEI til oppdrett av pelsdyr

Landsmøtet i Venstre vedtok i helgen et klart og tydelig nei til videreføring av pelsdyrnæringen.
Bransjen er bygget på kosmetiske verdier og skader de aller svakeste mener Morten Skåningsrud i Hurdal Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Nesten daglig kan vi se oppslag i sosiale eller tradisjonelle medier om et utbredt og organisert dyreplageri i Norge.

– Pelsdyrnæringen er en av værstingene på området og jeg mener det er naivt å tro at næringen vil bedre seg i fremtiden.

Det har i lengre tid vært fokus på denne bransjen, men lite har blitt gjort fra regjeringens side. Bevisene er klare og tydelige, men mangelen på handlekraft gjør at dyrene må lide fra dag til dag. Det paradoksale er at både Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti har programfestet en nedleggelse av denne næringen, men lar seg presse av et knøttlite Senterparti til og ikke gjennomføre det.

Liv Signe med 6,3 % av velgerne i ryggen kan ene og alene gis skylden for at næringen fortsatt eksisterer, da de er de eneste som går inn for en bevaring.

Pelsdyrnæringen lager ikke mat, ikke drikke, næring eller andre ting som kommer befolkningen til gode. De sørger kun for levebrødet til et fåtalls umenneskelige bønder og pynt til fine vestkantsfruer.
Senterpartiet på sin side mener dette er en del av det som bygger landet vårt og derfor må bevares.

Vi i venstre mener at pelsdyrnæringen må legges ned umiddelbart. Næringen er innhuman og viser ikke tegn til skjerpet dyrevelferd til tross for advarsler og bøter. Næringen er bygget på kosmetiske årsaker og går på bekostning av levende vesen.

Morten
Hurdal Venstre