Statlig rehabiliteringsprogram for fylkesvegnettet

-Det må etableres et omfattende statlig rehabiliteringsprogram for fylkesvegnettet. Det sier Venstre i politisk uttalelse som ble vedtatt på landsmøtet 12.- 14.april. Møre og Romsdal Venstre fremmet forslaget som lå til grunn for denne delen av uttalelsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I generell politisk uttalelse sier Venstres landsmøte 2013 om planlegging og finansiering av infrastruktur:

-Vi må tenke nytt om planlegging og finansiering av infrastruktur, og vi vil etablere prosjektorganisasjoner med helhetlig ansvar for planlegging og fullføring av store infrastrukturprosjekter over hele landet. I tillegg skal det etableres et omfattende statlig rehabiliteringsprogram for fylkesvegnettet.

Les uttalelsen her. Landsmøte 2013 Folk først

Forslag til politisk uttalelse fremmet av Møre og Romsdal Venstre på landsmøte 2013:

STATLIG VEDLIKEHOLDSPAKKE PÅ FYLKESVEGNETTET – ELLER VEGENE I RETUR!

Da regjering og storting overførte de "nye" fylkesvegene til fylkeskommunene fra januar 2010, fulgte det med et formidabelt vedlikeholdsetterslep. Venstre krever at regjeringen, i samsvar med vegdirektoratets forslag, legger fram et omfattende rehabiliteringsprogram for fylkesvegnettet i forbindelse med Nasjonal Transportplan som kommer i april i år.

Vegforfallet er dramatisk, med et enormt vedlikeholdsbehov, på bruer, tunneler, fergekaier, og på fylkesvegnettet generelt. For Møre og Romsdal viser beregningene et samlet etterslep på mellom 4 og 5 milliarder kroner. Tunneler, bruer og fergekaier utgjør 80 %, mens vegene utgjør 10 %.

Resultatet med elendige veger ser vi alle rundt oss hver dag, med negative konsekvenser og betydelig frustrasjon fra næringsliv og befolkningen ellers. Denne statlige underfinansierningen av fylkesvegreformen har allerede synliggjort så alvorlige konsekvenser at det må tas omfattende grep for å unngå sammenbrudd på vegene våre

Dersom regjering og stortinget ikke tar tak i dette med det alvoret som kreves, ser Venstre ingen annen løsning enn å returnere ansvaret for fylkesvegnettet tilbake til statlig nivå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**