Venstre — miljø, næring og kunnskap

Når denne teksten skrives er jeg nettopp ankommet første dag på Venstres landsmøte, hvor vi skal vedta Venstres stortingsvalgprogram, skriver Venstres stortingskandidat Andre N. Skjelstad i et innlegg i Stjørdalsnytt idag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlegg av Andre N. Skjelstad, Stortingskandidat for Venstre i Nord-Trøndelag

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Vi vil at det programmet skal farge norsk politikk i de neste fire åra. Vi har to grunnleggende holdninger som ligger i bunn når Venstre skal velge løsninger: Vi setter folk først, og vi bygger løsningene for landet og livene våre med kunnskap. Målet er et Norge som skaper nye verdier med grønn vekst.

Politisk lederskap betyr å ligge i forkant av samfunnsutviklinga når vi skal bygge Norge og Nord-Trøndelag for framtida. Vi må dreie fra Oljen som eneste motor i samfunnsutvikling, til et langt større mangfold av framtidsretta arbeidsplasser, og det betyr høy kompetanse og forskningsbasert nyskaping. For Nord-Trøndelag er det nærliggende å peke på treforedling og fiskeoppdrett. Her må vi finne løsninger som gjør oss konkurransedyktige uten å gå på akkord med miljøet. For å forene miljøhensyn og konkurransekraft kreves langt mer offensivt utviklingsarbeid og en kunnskapsindustri.
Bygge stein på stein

For å nå vår visjon om framtidas Norge hvor nye verdier skapes samtidig som vi tar de riktige grønne valgene, trengs en sammenhengende innsats på alle samfunnsområder, basert på kunnskap, åpenhet og raushet.

I dette innlegget vil jeg nevne en viktig byggestein — skolene og barnehagene våre. Venstre mener at alle elever har krav på å bli sett og få mulighet til å utvikle seg ut fra sine egne forutsetninger. Da er det læreren og barnehagepedagogen som er nøkkelen. Læreren skal kunne møte alle disse ulike elevene med ulike måter å jobbe pedagogisk, og en solid faglig tyngde i bunnen. Da trengs en fem-årig lærerutdanning tilpasset de ulike skoletrinnene og med stort innslag av praksis. Halvparten av de ansatte i barnehagene skal være pedagoger. Venstre vil ikke utvide skoledagen, men heller heve kvaliteten i de timene vi har. Vi vil frigjøre lærerens tid fra papirarbeid og andre typer arbeid som heller hører hjemme hos helsesøster eller hos psykolog, slik at læreren kan bruke tida i klasserommet.

Videre oppover i skoleløpet er det hele tida to rettesnorer: den enkelte elev skal bli sett, og det skal være mangfold i tilbudet. Avlast lærerne fra omsorgsoppgaver og administrasjon, og gi dem faglig autoritet og prestisje. For å nå Venstres mål kan du bidra, med å sørge for at neste regjering blir BlåGrønn heller enn mørkeblå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**