-Sunnmøre har for liten makt nasjonalt

Onsdag besøkte førstekandidat Pål Farstad Norsk Maritimt Kompetansesenter i Ålesund sammenm med nestleder i Ålesund Venstre Thomas Aa. Rasmussen. I et intervju med Sunnmørsposten 6.juni uttaler Farstad at Sunnmøre har for liten makt nasjonalt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Pål Farstad

Foto: Silje England

– Det er et paradoks at en foregangsregion med et av verdens fremste maritime miljøer har vært så dårlig representert der hvor morgendagens rammebetingelser avgjøres, uttaler Pål Farstad, Venstres førstekandidat i Møre og Romsdal til høstens Stortingsvalg.

Av 63 utnevnelser til Nærings- og handelsedepartementet siden 1997 som statsråd, statssekretærer og/eller politiske rådgivere finner vi bare én sunnmøring. Det var Kristin Maurstad som inntil april i år vikarierte som statssekretær i fem måneder.

Farstad fremholder Sunnmøre som ledende innen den maritime og den marine næringen, samt reiselivsnæringen. Disse tre næringene er siden 2005 utvalgt som regjeringens satsningsnæringer, ved siden av energinæringen og miljøteknologinæringen . Sunnmøre har med sine erfaringer mye å bidra med, ifølge Farstad.

– Sunnmøringen trenger først og fremst en næringslivspolitiker med gjennomslagskraft. Vi trenger tydelige og synlige representer med næringslivsbakgrunn som forstår seg på de nasjonale så vel om internasjonale utfordringene vi møter på Sunnmøre, uttaler Farstad.

Pål Farstad utfordrer velgerne på Sunnmøre til å tenke strategisk og å stille høye krav til sine politiske representanter.Han mener regionen de siste fire årene har vært for lite synlig i den nasjonale næringspolitiske debatt til tross for at fylket er representert med fire medlemmer i Stortingets næringskomite.

Pål Farstad Sunnmørsposten

Foto: Faksimile fra Sunnmørsposten 060613