Landsstyremøte og Rikspolitisk samling avviklet 14. til 16.juni

Oslo var stedet for møtene. Landsstyremøtet ble avviklet fredag og Rikspolitisk samling lørdag og søndag. Pål Farstad deltok i særskilt program for alle førstekandidatene til årets Stortingsvalg. Ragnhild Helseth, Britt Giske Andersen og Kyrre Alvær deltok i programmet for fylkesledere og valgkampsjefer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Britt, Pål og Ragnhild

Foto: rh

Til Landsstyret møtte direktevalgt medlem Britt Giske Andersen og fylkesleder Ragnhild Helseth. Pål Farstad kom til Rikspolitisk samling.

Landsstyret behandlet blant annet sak om valg av landsmøtested for 2015. Møre og Romsdal var en av fem søkere. Britt argumenterte godt for valg av Ålesund. Imidlertid ble det Tromsø som gikk av med en klar seier i avstemmingen. Begrunnelsen for valget av Tromsø var at det er lenge siden Nord-Norge har hatt landsmøtet.

Landsstyret vedtok to politiske uttalelser: -Skogsnæringen er en del av klimaløsningen, -Stopp den amerikanske overvåkning av norske borgere!

Fredag ble avrundet med byvandring langs Bjørvika til Middelalderparken og Gamlebyen i Oslo. Interessant historisk sprang fra da Oslo ble grunnlagt og frem til dagens byutviklingsprosjekter der Venstre i Oslo har vært en betydelig premissleverandør.

Lørdag talte Venstres leder Trine Skei Grande til Rikspolitisk samling. I talen presenterte hun Venstres transportplan; Ta grønne valg. Talen og transportplanen kan leses på ventre.no.

I generell debatt holdt Pål Farstad et solid fremført innlegg om saker han vil jobbe for.

Ragnhild Helseth tok opp tema Barn i sykehus, med bakgrunn i aktuell sak omstrukturering av Barneavdelingene i Helse Møre og Romsdal.

Rikspolitisk samling har som mål å skolere og motivere alle fylkeslagene frem til Stortingsvalget.
Det ble arrangert parallelle sesjoner for henholdsvis førstekandidater, fylkesledere og valgkampsjefer.
Siden Møre og Romsdal har fylkesleder og valgkampsjef i en og samme person, fikk vi invitere med Steffen som nestleder. Han var dessverre forhindret pga jobb, så Britt stilte i stedet. Meget nyttig at andrekandidaten også fikk vært med på samlingen.

Valgkamputvalget i Møre og Romsdal Venstre er så heldige at vi har fått med Kyrre Alvær i teamet. Han bistår som frivillig på tekniske ting som gjelder brosjyrer, digitale plakater med mer. En kjemperessurs for oss.

Britt på plass i Landsstyremøtet mens Trine hilser på alle deltagerne

Foto: RH

Pål holder sitt innlegg på RPN

Ragnhild på talerstolen