Når AP gjør seg bort, blir HA taust

Venstres gruppeleder har lenge irritert seg over at Halden Arbeiderblad ukritisk gjengir APs påstander om kommunens politiske tilstand som om det var fakta. I dette innlegget tar Geir Helge Sandsmark til motmæle mot et eksempel på dette i leder 22. juni og dekningen av kommunestyremøtet 20. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Om redaktørens ekko, på lederplass 22. juni, av APs forvrengning av fakta rundt økonomistyring, skyldes naivitet, journalistisk latskap eller har andre grunner, er litt uklart. I alle fall er det behov for et korrektiv.

Påstanden om at flertallspartiene overlater til rådmannen å finne løsninger, er ikke riktig. Foruten vedtatt budsjett, er det fattet kuttvedtak, som iverksatt ville gitt de nødvendige besparelser. Iverksettelse er rådmannens ansvar i henhold til kommuneloven. Det hadde vært fint om redaktøren kunne gi en begrunnelse for sin påstand.

Halden Rådhus

Foto: Halden Dagblad

Så er oppfølging selvsagt også et politisk ansvar. En av de store endringene i styringen av Halden kommune er at dialogen mellom politisk og administrativt nivå nå foregår i kontakt mellom Ordføreren og rådmannen, slik lovverket krever. I praksis skjer dette ved utredninger fra administrasjonen framlagt for vedtak i politiske organer.

En skal ikke se bort fra at noe av den manglende framdriften for iverksettelse skyldes at ineffektiviteten fra tidligere uryddige praksis fortsatt henger igjen. Store organisasjoner trenger alltid noe tid for å tilpasse seg til nye rutiner. Derfor er jeg glad for de signalene som nå kommer fra rådmannen og økonomisjefen. Den tunge og vanskelige prosessen er nå i gang.

Faksimile HA leder 22. juni 2013

Foto: Geir Helge Sandsmark

Det er noe underlig at redaktøren applauderer APs hemmelighold av sine angivelige innsparingsplaner, som skal gi 90 millioner så godt som umiddelbart. Man kan lure på hvorfor HA ikke spør om hvorfor disse forslagene ikke kan legges fram til ordnær politisk behandling. Frykter man en avsløring av AP, eller er redaktøren, som AP i Halden, motstander av de kravene til åpenhet og effektivitet som kommuneloven og offentlighetsloven legger opp til?

Det er også oppsiktsvekkende at HA ikke omtaler fraværet av alternativ økonomiplan. Det største opposisjonspartiet, AP, vil ikke fortelle hvilken alternativ kurs partiet ønsker for Halden kommune. Dette er flaut og blir ikke bedre av høylytt klaging over manglende realisme i tall framlagt fra rådmannen og samarbeidspartiene. Realiteten er at overføringer fra staten er gitt. Kommunens frihet er begrenset til prioritering innen disse rammene. Inntrykket av at AP mangler ryggrad til å legge fram alternativer forsterkes av manglende evne til å finne erstatninger for representanter som søker fritak fra politiske verv. Heller ikke dette tør HA stille spørsmål om.

På sportssidene og kultursidene lever HA opp til sitt nye motto: "Nær og viktig". I politisk journalistikk er dette innleggets overskrift langt nærmere det den daglige journalistikken legger opp til.

Geir Helge Sandsmark
Gruppeleder for Venstre i Halden