Venstre vil dyrke unge kulturtalenter

Satsningen på unge talenter innen musikk, dans, drama og visuell kunst har ifølge Venstre gått aldeles i stå under den rød-grønne regjeringen. Nå ønsker partiet å legge til rette for nye stipendordninger som skal hjelpe til å løfte fram det de anser som et gedigent uutnyttet potensial blant landets unge lovende kulturtalenter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Iselin Nybø, buss, kollektiv, stavanger, rogaland

Foto: Mari Halvorsen

– Vi har i Norge i dag allerede et eksisterende mangfold av unge kulturtalenter som innehar de kvalitetene som behøves for å komme på høyt internasjonalt nivå, men som må se talentet sitt gå til spille fordi systemet ikke legger til rette for dem, sier Iselin Nybø, stortingskandidat for Venstre.

Sang i språk og kulturfestivalen

Foto: –

I første omgang foreslår Nybø og partiet hennes å sette av 13 millioner kroner fordelt på 50 nye stipender for unge talenter opp til 16 år. Pengene skal blant annet brukes til å gi flere unge muligheten til å reise utenlands for å fordype seg i sitt felt. Da er meningen at stipendet skal dekke hele, eller deler av, kostnaden for selve opplæringen i tillegg til å sørge for midler til livets opphold under utenlandsbesøket.

– Regjeringen må forstå at det kreves treningstimer fra tidlig alder hvis man har lyst til å bli fotballproff. Det samme gjelder kultursektoren. Vi må vise at vi har lyst til å satse på kultur, og da må teknikken trenes opp fra tidlig alder om en ønsker å gjøre en karriere ut av talentet sitt, sier Nybø og viser til et av våre naboland i øst.

Les hele artikkelen i Stavanger Aftenblad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**