På rundtur med Eddy og Odd-Einar

Et mer eller mindre spontant besøk fra Odd Einar Dørum resulterte i en omfattende miniturne i Vestfold. Sammen med førstekandidat til stortingsvalget Eddy Robertsen ble Tønsberg, Sandefjord og Larvik besøkt. Målet var å skape blest om samferdselspolitikken til Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kåre Pettersen, Odd Einar Dørum og Eddy Robertsen

Tønsberg
I Tønsberg snakket Møtte Eddy og Dørum Kåre Pettersen. Sammen ble det lagt frem for Tønsberg blad hvordan Vestfoldbyene aktivt er utelatt fra Nasjonal Transportplan (NTP) når det kommer til kollektivsatsing. Eddy pekte på hvordan Vestfoldbenken svikter fylket ved i liten grad å spille inn vestfoldsaker. Et interessant poeng har vært at et kollektivløft fra fylkestinget på 4,5 millioner kroner har gitt 150.000 flere som reiser kollektivt. Et løft gjennom NTP kunne i teorien gitt Vestfold rundt 30 millioner kroner, en betydelig sum for å bedre det kollektive tilbudet. Eddy vektla i den sammenheng at han skal velges som representant for Vestfold og vil jobbe for å heve Vestfoldsaker.

Sandefjord
I Sandefjord troppet Venstre mannsterke opp. Sammen med Karin Virik, Sandefjord Venstre, og Kåre Pettersen fortalte Eddy og Dørum om Venstres sykkelsatsning. Problematikken rundt

Odd Einar Dørum, Eddy Robertsen, Karin Virik og Kåre Pettersen

Foto: Martin Gran

sykkelskur på Sandefjord stasjon ble innfallsvinkelen når budskapet ble delt med Sandefjord blad. I korte trekk fortalte Karin, Kåre og Eddy om hvordan både kommune og fylke ønsker låsbart sykkelskur men møter sterk motbør i Jernbaneverket. Dette til tross for at Jernbaneverket har et uttalt mål om å øke andelen som sykler til toget.

Les artikkelen i Sandefjord Blad her: http://www.sb.no/nyheter/tidligere-minister-vil-kunne-parkere-sykkelen-ved-jernbanen-1.8000918 (obs Sandefjord blad har abonnementstjeneste på nettavisen sin).

Larvik
På Larvik stasjon møtte Venstre-delegasjonen fungerende ordfører Hallstein Bast og Karin Frøyd fra Larvik Venstre. Deretter ble Venstres ønske om dobbeltspor til Skien innen 2025 presentert for Østlandsposten. Dørum og Eddy poengterte viktigheten av å komme i gang med jernbanesatsingen og ferdigstille denne innen 2025, mens Hallstein pekte på hvilke muligheter en sammenknytting av Grenland og Vestfoldregionen kunne ha.

Les oppslaget i Østlandsposten her: http://www.op.no/nyheter/article6787264.ece

Odd Einar Dørum, Kåre Pettersen, Eddy Robertsen, Hallstein Bast og Karin Frøyd

Medlemsmøte med god oppslutning
Dagen ble avsluttet med et medlemsmøte på Larvik rådhus. Her var åtte lokallag representert. Temaet var terping av argumentasjon rundt Venstres politiske saker med en vinkling på Vestfold. I samarbeid med ringreven fra Sør-Trøndelag ble det i fellesskap reflektert over de viktigste poengene rundt kunnskapspolitikken, arbeidslivspolitikken og tilslutt Venstres oppfatning av regjeringsalternativer. Med 25 engasjerte personer tilstede må møte sies å ha vært en suksess.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**