Vi trenger gode lærere, med tid til å undervise

Venstre går til valg med løfte om en skole for læring og nye muligheter. De fleste partier er enige i at utdanning og kunnskap er viktige investeringer for framtida. Likevel bruker vi ressurser på halvgode opplegg for leksehjelp og tafatte tilløp til mat i skolene, skriver stortingskandidat Andre N. Skjelstad i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlegg av Andre N. Skjelstad – stortingskandidat for Venstre

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Lærernes arbeidsdag tas opp av oppgaver som ikke har noe med undervisningen å gjøre. Alt fra av/påkledning i småskolen, organisering av fruktutdeling, utfylling av gjentatte opplysninger i stadig nye skjema, til håndtering av psykiske og sosiale problemer som lærerne slett ikke er kvalifisert for. Venstre vil ha en full gjennomgang av lærernes arbeidssituasjon for å redusere skolebyråkratiet.

Barnehager, familier og kommunale hjelpere må engasjeres i å forberede ungene til skoletida. Det som tar tid og krefter vekk fra læringsarbeidet skal løses der det hører hjemme. Samarbeid skole-hjem, skole-barnehage og i overgangene kan bedres i alle ledd. Det skaper ro og trygghet i klasserommene. Oppgavene blir enklere å håndtere hvis vi får til tidlig innsats på kommunalt nivå, f.eks med 1000 nye helsesøsterstillinger som Venstre går inn for. Potensialet i systematisk, tverrfaglig arbeid for å fange opp barn og familier som trenger hjelp er stort. For de mest utsatte vil Venstre flytte ressurser i barnevernet fra statlig til kommunalt nivå. Så får lærerne solide støttespillere, slik at skolen først og fremst kan være en læringsarena.

Venstre prioriterer tiltak som hever kvaliteten fremfor økt timetall per uke. Flere timer er ikke ensbetydende med økt læring, og det er allerede stor mangel på faglærte lærere i skolen. Vi har riktignok 54% økning av søkere til lærerutdanningene fra 2007 til 2012, men mer enn hver tredje nytilsatte lærer slutter i yrket innen kort tid. For å motvirke utviklingen og utdanne flere lærere opprettet regjeringen i fjor 200 nye studieplasser for grunnskolelærere. Men i løpet av første semester høsten 2012 var frafallet større enn antall nye studieplasser. Slik det ligger an nå har vi fortsatt ingen mulighet til å dekke inn de 9000 ufaglærte lærerne i skolen. I 2020 kommer vi til å mangle 15 000 lærere hvis ikke noen med vilje til å satse får ta over kunnskapsdepartementet.
Dette er det vi legger i en skole for læring og nye muligheter. — Alle skal ha en lærer med makt og kunnskap til å undervise på den måten hans eller hennes elever trenger, slik at hver og en kan nå sitt potensiale i læring. Læringsarbeidet er hovedmålet i skolen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**