Antonsen: – Sykler til Stortinget

Hans Antonsen og Kristin Øygarden vil på Stortinget for å arbeide knallhardt for en bedre miljøpolitikk og et rausere og mer inkluderende samfunn. Og Antonsen er så klar for stortingsplass at han lovet å sykle dit om han blir valgt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Du må sykle hele veien til Stortinget, Hans, uten pause, spøkte partifelle Abid Raja.

Abid Raja konfransier

Akkurat det ville ikke Antonsen love verken Raja eller publikm som var samlet til Venstres nasjonale valgkampåpning.

Arbeiderpartiet er landets suverent mest konservative parti, som er knyttet opp til krefter som ikke ønsker noen som helst endring i klima- og miljøpolitikken. Det er derfor Norge trenger en ny regjering, en regjering som ønsker å ta fatt på miljø- og klimautforingene Norge står overfor, med en gang. Det vil jeg jobbe knallhardt for hvis jeg blir valgt til Stortinget 9. september, og derfor lover jeg å sykle til Stortinget, sa Hans Antonsen til stor publikumsjubel.

Hans Antonsen

Regjeringen og Stortinget sa i vår nei til å bevilge 100 millioner til å utrede en Kystjernbane langs sørlandskysten. Tenk dere hvordan vi med en slik bane kan utvide arbeidsmarkedet, og føre landsdelen i en mer miljøvennlig retning. Agder trenger representanter på tinget som taler landsdelens sak. Det vil jeg sørge for, sa Antonsen. Du kan lese mer om hva Antonsen sa i Agderposten. Du kan også lese mer her, dersom du har abonnement på Fædrelandsvennen.

Andrekandidat Kristin Øygarden snakket om flere av de andre utfordringene som preger landsdelene vår, og som hun mener Venstre har gode svar på. Apellen er gjengitt i sin helhet under:

“Norge er et av verdens beste land å bo i. Nettopp derfor er det så vondt å være en av dem som faller utenfor i verdens rikeste land.

Et sivilisert samfunn bør måles ut fra hvordan det tar vare på sine svakeste. Vi skal ha et godt utbygd velferdssystem som ivaretar de som faller utenfor. Folk først er venstres slagord. Vi vil skape et samfunn som setter mennesker foran systemer. I dag havner ofte i mennesker fastlåste og umulige situasjoner fordi de ikke passer inn i firkantene de møter i det statlige byråkratiet. Dette vil vi endre på. Velferd er en av Venstres fire hovedsaker, og et enormt politikkområde. Jeg kan ikke snakke om alt, jeg har tenkt å konsentrere meg om noen saker jeg synes er spesielt viktige.

Kristin Øygarden

Da de rødgrønne samlet seg på Soria Moria for 8 år siden erklærte de ett hovedmål for de neste årene. Fattigdommen skulle avskaffes! En flott visjon. Fasiten etter to stortingsperioder med rødgrønn styring er at mer enn 70.000 barn fremdeles lever i fattigdom.

Tidligere i sommer rykket Alarmtelefonen for barn og unge ut og rapporterte om voldsom pågang. Unge som sliter fortalte at behandlingstilbudene de var i gang med hadde tatt sommerferie. Å ha det vondt når aviser og sosiale medier flommer over av feriebilder og sommerlykke er ekstra smertefullt. Vi mener det er hårreisende å overlate fortvilte unge til seg selv i to lange sommermåneder.

Psykiske lidelser er en av våre største helseutfordringer, og hovedårsaken til uføretrygd hos unge. Vi trenger å ta dette samfunnsproblemet på alvor, og må snarest få på plass en opptrappingsplan for psykisk helse. Så mange som 1/3 vil i løpet av livet rammes av en psykisk lidelse, og 40% av langtidssykemeldinger skyldes dette.

Venstre vil ha flere lavterskeltilbud og en mer helhetlig tilnærming til psykisk helse. Forebygging og rask hjelp for de som begynner å slite er avgjørende. Her har skolen en viktig posisjon. Flere og bedre lærere er en forutsetning. Den ene personen som ser deg når du sliter, som har tid og lytter er helt avgjørende for den enkelte. Derfor vil Venstre også ha flere trygge voksne inn i skolen. Vi vil ha 1000 flere helsesøstre og mange flere psykologer inn i skolen, som kan hjelpe og vise vei før små plager blir til store problemer.

Fattigdom, ensomhet, psykiske problemer og skolefrafall henger sammen. For to dager siden kom en rapport fra Norges Røde Kors som belyser dette. Mange skammer seg fordi de ikke har råd til å dra på ferie og ikke har noe å fortelle klassekameratene når de vender tilbake til skolehverdagen. Røde kors og andre frivillige organisasjoner gjør en viktig jobb for å bøte på dette. Men det må også gjøres politiske grep for å utjevne. Å gi like mye til alle er ikke alltid rettferdig. Venstre vil utjevne barnetrygden, slik at det blir mer til de som trenger det mest. Vi vil også innføre en minstenorm for sosialhjelpssatser slik at det ikke er hvor du bor i landet som avgjør hva slags hjelp du får.

Selv om vi har lav arbeidsledighet i Norge, er det svært mange som står utenfor arbeidslivet. Vi ønsker et mer fleksibelt arbeidsliv, noe LO ofte kjefter på oss for. Venstre vil rasere arbeidslivet, sier de. Men de færreste får fast jobb så fort de er ferdig med utdanning, fordi færreste ansetter noen uten relevant erfaring. Da kan et midlertidig engasjement være det som gir deg de kontaktene og den erfaringen som gir deg mulighet til å få en fast jobb. Det vi ikke vil ha er midlertidige ansettelser i år etter år, slik staten idag er versting på. Derfor vil Venstre stramme inn det offentliges midlertidige ansettelser fra fire til to år, slik at sykepleiere, forskere og lærere kan få seg et boliglån, ikke leve i økonomisk utrygghet i årevis slik mange opplever i dag.

Å komme seg tilbake i jobb etter en lang sykemeldingsperiode kan være svært utfordrende. Nav må omstille seg slik at det blir lettere å gjøre noe når du kan, selv om du er uføretrygdet eller på avklaringsstønad. Det skal lønne seg å arbeide. I dag opplever mange at de blir straffet for å være proaktive. Du får ikke en gang lov til å jobbe frivillig uten at det straffer seg økonomisk. Hva skal du gjøre da? Sitte med hendene i fanget og vente på at NAV får livet ditt på riktig kjøl igjen? For mange kan frivillig arbeid være en måte å overleve ventetiden mellom to jobber, eller skaffe seg den erfaringen og det nettverket som gjør at noen tør å satse på deg.

Velferdsstaten er sikkerhetsnettet vårt, og Venstre er kjempestolt av å ha vært med å utforme den. Men da perspektivmeldinga ble lagt fram tidligere i år ble det klart at allerede i 2025 vil de offentlige kostnadene være større enn inntektene i AS Norge. Velferdsstaten vår er ikke bærekraftig. Vi har tre stortingsperioder på å snu kursen hvis vi skal unngå at årets førstegangsvelgere komme til et bord ribbet til smulen når de nærmer seg pensjonsalder.

Den viktigste måten å sikre velferdsstaten er å få flere inn i arbeidslivet! Mange funksjonshemmede strever med å få innpass i arbeidslivet, og mange føler seg presset til å motta uføretrygd. De anerkjenner det mange av oss trenger å bli minnet på. Arbeid tilfører mening, mestring og felleskap, og er med å bekjempe et av vår tids største samfunnsproblem. Ensomheten. Som Per Fugelli sier det: Du er ikke et 1-tall på jorda. Men når samfunnet viser deg ryggen og forteller deg at de ikke trenger deg kan det være vanskelig å tro på. Vi må også oppmuntre eldre til å stå lenger i arbeid, og benytte den store ressursen den stadig voksende, men også friskere eldregenerasjonen besitter. Vi må også se i øynene at morgendagens eldre er like ulike som yngre mennesker. Vi må derfor utforme boligtilbud for dem som tar høyde for dette.

Det er også viktig å få flere kvinner til å delta mer i arbeidslivet. Kvinners inntog i arbeidslivet de siste 40 årene har vært viktigere for norsk økonomi enn olja. Her på Sørlandet har vi spesielle utfordringer på likestilling, vi har blant annet landets største andel av deltidsarbeidende kvinner. Det er bekymringsfullt fordi det henger tett sammen med landsdelens utfordring på levekår. Venstre vil verne fedrekvoten, ha tredeling av foreldrepermisjon, og selvstendig rett til foreldrepermisjon for menn.

Vi trenger et sterkt Venstre i en ny regjering for å sørge for en varmere og rausere velferdspolitikk. De aller fleste strever med noe, men hvert enkelt menneske har noe i seg, evner og muligheter som gjør dem viktige i seg selv og i samfunnet. Venstre er hjertet på borgelig side, og vil gjøre det lettere for alle å delta i samfunnet, ved å sette mennesker foran system. Det er derfor valgspråket vårt er Folk først!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**