Inhuman behandling av mindreårig asylsøker

Lokale Venstre-politikere, Else Malthe-Sørensen fra Øvre Eiker og Erik Hørluck Berg fra Modum Venstre, mener Mulu (20) burde fått opphold før han ble myndig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I Bygdeposten 8. august kunne vi lese den gripende historien om 20 år gamle Mulu fra Etiopias kamp for en fremtid i Norge. Mulu kom 16 år gammel til Norge som papirløs flyktning, og ble tatt hånd om av barnepsykiatrien. Nå er han en del av en familie på Åmot, og drømmer om å bli rørlegger. Til høsten har han kommet inn på videregående skole. Utlendingsnemnda, UNE, vil det derimot annerledes, og fattet 1. juli vedtak om at Mulu skal reise hjem til Etiopia. Han vet ikke hvor familien i Etiopia er, og han har ingen kontakt med hjemlandet, hvor det har vært krig i flere tiår. Etter flere år i Norge, sitt nye hjemland, går han en uviss fremtid i møte.

Else Malthe-Sørensen fra Øvre Eiker Venstre reagerer på det hun mener er inhuman behandling av Mulu

Foto: Mona Lindseth, Bygdeposten

Historien til Mulu er et trist resultat av den sittende regjeringens asylpolitikk, som setter systemer fremfor enkeltmennesker.

Venstre jobber for å gjøre asylpolitikken i Norge bedre, og har flere ganger utfordret Stortinget for å endre nåværende regelverk. Vi vil ha en hurtigere saksbehandling, med større vekt på menneskelige hensyn. Spesielt vil vi sikre enslige mindreårige asylsøkere en så stabil oppvekst som mulig, ved å raskere sørge for at de får fosterfamilier i Norge. Vi mener det er uakseptabelt å kaste barn og voksne som har bodd her i mange år ut av det de oppfatter som sitt nye hjemland, til et land de ikke har tilknytning til. Venstre mener at det må være en selvfølge at barn som har levd lenge i Norge får opphold ut fra sterke medmenneskelige hensyn, slik FNs barnekonvensjon sier.

Målet til et av verdens rikeste land må være å ha en mer human innvandrings- og asylpolitikk. Venstre ser på det som en av våre viktigste oppgaver å jobbe videre for å nå det målet, slik at vi kan få et samfunn som setter folk først, og ser at enkeltmennesker er viktigere enn systemer.

Les mer om Mulu her

Etter at Ole Paus hørte historien til Mulu, tok han initiativ til solidaritetskonsert i Åmot Kirke søndag 18. august.
Les mer om hva Ole Paus sier her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**