– Tog langs hele kysten

Sørlandet må følge med når tidenes togsatsing starter. Fra Flekkefjord i vest til Gjerstad i øst aksjonerer Venstres lokallag for raskere tog denne helga. – Sørlandet har mange grønne muligheter. Ei toglinje langs kysten er den største av dem. Den må vi gripe, sier førstekandidat Hans Antonsen, som i dag presenterte budskapet for media, sammen med andrekandidat Kristin Øygarden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Østlandet står foran en omfattende utbedring av jernbanenettet, og Sørlandet har alle muligheter til å stille seg opp som nestemann i køen. Da må en rask toglinje mellom byene bli landsdelens nye hovedsak. På Stortinget står Venstre alene om å foreslå midler til planleggingen. Det vil Agder Venstres stortingskandidater gjøre noe med. I dag presenterte de planene for en kystjernbane.

Grønne muligheter

Hans Antonsen slåss for tog på Sørlandet!

– Ei toglinje langs kysten er den største av Sørlandets mange grønne og fremtidsretta muligheter. Den må vi gripe, sa stortingskandidat Hans Antonsen, da han i dag møtte pressen for å presentere Venstres visjoner for en kystjernbane.

• Les mer: Sørvestbanens nettsider

I sitt innspill til Nasjonal Transportplan (NTP) foreslo Jernbaneverket i 2012 å utrede ny toglinje på Sørlandet. Da Regjeringen la frem sitt forslag til NTP for 2014-2023 ble forslaget fra transportetatene verken omtalt eller fulgt opp. I Venstres alterntive forslag til NTP ble derimot Sørlandet hørt:

“Venstre vil særskilt ha en utredning av forlenging av Vestfoldbanen til en kystbane til byene i Aust-Agder og videre til Kristiansand i første periode av planen.”

Forslaget ble nedstemt i Stortinget. Nå mener Antonsen det er på tide at landsdelen blir sett og hørt:

– Sørlandet er viktig for Venstre, men det må også bli viktig for resten av partiene på Stortinget. En ny trase langs kysten må planlegges i neste stortingsperiode. Vår visjon er at den nye Sørvestbanen står ferdig på 2030-tallet.

• Les: Slik vil han halvere togtiden til Oslo (www.fvn.no)

Nye togskilt

Petter Toldnæs og Chris Abram på stasjonen i Kristiansand!

For å reise debatten om fremtidens transportløsninger har Venstre laget nye stasjonsskilt til de ti byene der det er planlagt hovedstoppested for Sørvestbanen. De henges opp og brukes på stand på lørdag. Allerede fredag morgen var Kristiansand Venstre ute med flyers og skilt på jernbanestasjonen. På skiltene vil du se også se de nye reisetidene fra hver by til henholdsvis Oslo og Stavanger.

Førstekandidat Hans Antonsen deltar lørdag på togstand i flere av byene. Nå er han klar for å kjempe for landsdelen på Stortinget:

– Første steg er sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, slik den er i dag. Vi kan også bedre dagens situasjon ved å innføre totimersfrekvenser på dagtid fra 2014. Men fremtidas tog må gå mellom byene, og de må gå raskt. Toget må være et alternativ til både bil, fly og godstransport på vei.

Venstre satser på tog! Bor du for eksempel i Lillesand, vil dette kunne være reisetiden din til henholdsvis Oslo og Stavanger i framtiden!

Foto: Montasje: Petter Toldnæs

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**