Kutt byråkratiet

Kampen mot byråkratisering og embetsmannsstyre har vært en merkesak for Venstre siden partiet ble stiftet i 1884. Venstre vil derfor kutte i byråkratiet fordi den utviklingen vi ser i dag ikke er bærekraftig og tapper Norge for kreativitet og verdier, skriver fylkesleder Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Store deler av offentlig sektor er preget av detaljstyring, byråkratiske kontrollsystemer og omfattende dokumentasjonskrav.Offentlig sektor er i konstant fornyelse og har behov for å skjære ned på byråkratiet. Et godt eksempel er Nord-Trøndelag fylkeskommune hvor Høyres Gunnar Viken er det formelle overhodet. Her har fylkeskommunens egen revisjon lagt frem en rapport for fylkestinget som viser at Nord-Trøndelag har et stort og komplisert byråkrati. Fylkeskommunen er faktisk i landstoppen når det gjelder kostnader til byråkrati og politisk styring.

Kampen mot byråkrati handler like mye om at vi som politikere må ta ansvar og fjerne byråkratiske barrierer. Fylkesordføreren kunne på enkelt vis lagt frem en sak om å skjære ned på byråkratiet i fylkeskommunen, dette har ikke Høyres fylkesordfører gjort, men i stedet gitt byråkratiet i fylkeskommunen lov til å ese ut.

Venstre har alltid gått i bresjen for å redusere byråkratiet, mye tid og krefter går med til administrasjon og byråkrati. Derfor har Venstre programfestet å igangsette en uavhengig evaluering av offentlig forvaltning med sikte på å begrense byråkratiet og sikre en effektiv tjenesteproduksjon. Da kan vi redusere skjema- og dokumentasjonsveldet i offentlig sektor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**