Venstre er bekymret for lokaltogtrafikken i Follo

Venstre er bekymret for at fokuset på Follobanen og intercity-utbygginga går utover lokaltogtrafikken sier Solveig Schytz til Ås avis i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Solveig Schytz, leder av Akershus Venstre.

Foto: Silje England Garshol

Follobanen kommer. Forhåpentlig er den ferdig i 2020,- hvis vi ikke får flere forsinkelser. Pengene er satt av i Nasjonal transportplan og det er varslet byggestart i 2014. Follobanen er en svært viktig brikke i Intercity-utbyggingen på østlandet. Kudos til Gunvor Eldegard for at hun som stortingsrepresentant har vært en tydelig ombudsmann for Follobanen sier Solveig Schytz, leder og stortingskandidat for Akershus Venstre.

Venstre imidlertid bekymret for at fokuset på Intercityutbygginga går på bekostning av lokaltogtrafikken i Akershus.

Dersom det ikke bygges ny togtunell under Oslo (Oslotunellen) samtidig som intercitytriangelet bygges ut med dobbeltspor, så vil vi i 2025 måtte velge om det er intercitytogene eller lokaltogene som skal gå i tunellen under Oslo sier Schytz.

Venstre mener at det er ikke et mulig valg, og at det derfor er helt nødvendig at ny Oslotunell bygges samtidig som intercityutbyggingen skjer.
Venstre er det eneste partiet som har vedtatt i stortingvalgprogrammet vårt å gjøre dette. -Vi er bekymret for at ikke flere flere partier ser dette problemet sier venstrepolitikeren.

Den nye Follobanen er en forutsetning for å kunne øke togfrekvensen på hele Østfoldbanen, og Follobefolknignen har blitt forespeilet av Jernbaneverket at når Follobanen kommer så kan også togfrekvensen på stasjonene lenger sør økes.

– Å kunne øke antall avganger i Ås og Vestby forutsetter imidllertid at det bygges et nytt vendespor for togene, og dette ser ikke ut til å være tatt med i noen av jernbaneverkets planer sier Schytz.

I 2019 står det nye universitetet på Ås ferdig bygget, et byggeprsojekt til 6,5 mrd som både i byggeperioden og når det nye universitetet er ferdig bygget betyr mange nye arbeidsplasser, studenter, bedrifter og innbyggere i Ås og i hele Folloregionen. Å ikke planlegge for økt frekvens og kapasitet på togene på stasjonene sør for Ski mens nye NMBU bygges virker i mine øyne helt sprøtt fortsetter Solveig Schytz.

Akershus Fylkeskommune har flere ganger gjort henvendelser til NSB og Jernbaneverket om økt togfrekvens på Ås for å styrke tilbudet til studenter, forskning og næringsliv på og rundt Campus Ås, uten å få noen positiv respons.

Venstre er bekymret for at lokaltogtilbudet i Follo blir glemt mens Follobanen bygges. Derfor etterspør vi planlegging av nytt vendespor for å øke togfrekvensen også sør for Ski, og vi går til valg på å bygge ny Oslotunell samtidig som Intercitytriangelet bygges ut avslutter Schytz.

____________

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**