Tragisk triumf i Målselv

Coop sier fra seg tomt på Andslimoen etter kommunens motstand. -Målselv Venstre ønsker å stå for en politikk som ønsker næringsliv og arbeidplasser velkommen — ikke bare i ord, men også i handling, skriver Vidkunn Haugli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Tragisk triumf i Målselv
Midt i stortingsvalgkampens hete kommer altså forlydender om at Coop Nord sier fra seg sin tomt i Andslimoen og gir opp tanken om en hundremillionersinvestering i et Coop Extra kombinert med byggvarer. Dermed har Arbeiderpartiet, SV, Høyre, Fremskrittpartiet og delvis Senterpartiet i Målselv høstet en tragisk triumf ved sin innbitte motstand mot at samvirkebevegelsen skulle få etablere seg i tidmessige lokaler på Andslimoen.

Ikke nok med det;- de har også stått for tidenes eiendommeligste holdning i næringslivssammenheng ved sin lunkenhet og delvis uttrykte motstand mot at Målselvsenteret skulle få utvide. Hva slags næringspolitikk er dette i en distriktskommune som skriker etter nærngsetableringer? To av de lengsteksisterende næringsaktører i Målselv, Coop og firma Kolbjørn Olsen, blir altså hindret i å ekspandere. Av og til overgår virkeligheten fantasien.

Mot Venstres stemmer har en eiendommelig partikoalisjon greidd å forpurre tunge investeringer i Målselv kommune. Hvilke signaler dette sender til andre som også ser Andslimoen som det dynamiske område i Målselv, og som gjerne skulle ha skulle ha etablert seg der med handelsvirksomhet, kan man bare tenke seg. Heldigvis grep Fylkesmannen inn og klargjorde at Målselvsenteret kunne utvide, sikkert til irritasjon for bakstreverne -.
Målselv Venstre ønsker å stå for en politikk som ønsker næringsliv og arbeidplasser velkommen — ikke bare i ord, men også i handling.

Vidkunn Haugli
Målselv Venstre