Innlegg: Viktig varsling! (om Vilberg)

Denne uken var Utvalg for oppvekst og levekår på Vilberg ungdomskole. Ordfører Einar Madsen forsøkte i EUB å gjøre alle partier ansvarlige for situasjonen der, mens SPs Amund Venger og Terje Teslo, Aps Hans A. Øberg og FrPs Finn Terje Tønnessen kritiserte foreldre, ansatte – og EUB – for å ta opp saken. Idag svarte Venstre i EUB.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Viktig varsling!

Det er med vantro vi leste intervjuet med ordfører Einar Madsen (Ap) om forholdene ved Vilberg ungdomskole i EUB og artikkelen etter formannskapets møte tirsdag 03.september. Ordføreren forsøker å gjøre alle partier ansvarlig for at det ikke er gjort nok for å rette opp manglende vedlikehold g dårlig inneklima ved Vilberg ungdomsskole, mens Senterpartiets Amund Venger, Aps gruppeleder Hans Arvid Øberg og FrPs gruppeleder Finn Terje Tønnessen mener ansatte og foresatte ved Vilberg “hausser opp problemene” ved å snakke om dem. Lokalavisen fikk også passet påskrevet for å ha omtalt problemene ved Vilberg.

Det er viktig at både ansatte i kommunen og brukere av kommunale tjenester og deres pårørende har frihet til å ytre seg om kritikkverdige forhold, og komme med forslag til forbedringer. Hva er demokratiet uten ytringsfrihet? Vi mener innlegget til Siri Mølmen Sellevik, tillitsvalgt i Utdanningsforbundet i EUB er en viktig varsling – som de ansvarlige politikerne ikke kan overse. Vi forstår at partier som har hatt ansvar for å styre Eidsvoll gjennom flere år, som Ap og SP, finner kritikken ubehagelig. Hvis man forsøker å vri seg unna, som Venger, Øberg og Tønnessen (ansvarlig sammen med Ap for budsjettet for 2013 og handlingsplanen 2013 – 2016), må man regne å med å bli stilt til ansvar. Vi forstår ikke at det går an å benekte problemenes eksistens – eller bortforklare dem – etter at Utvalg for oppvekst og levekår var på befaring på Vilberg ungdomsskole 29.08. Det er helt utrolig.

Knut Bakkehaug og Kjersti Almåsvold i Eidsvoll

Foto: Eidsvoll Venstre

Helt uakseptabelt er det når ordfører Einar Madsen forsøker å gjøre alle partier medansvarlige for situasjonen på Vilberg. For det er rett og slett ikke riktig. Protokoller fra Utvalg for oppvekst og levekår, formannskapet og kommunestyret er tilgjengelig på kommunens nettsider. På partienes hjemmesider på nettet kan man lese om hva partiene har foreslått både i budsjettet, handlingsplanen og i konkrete saker.

Hvis ansatte, brukere av kommunale tjenester og deres pårørende ikke kan si ifra om kritikkverdige forbehold, hvordan skal da mediene gjøre jobben sin? Skal vi få en åpen og fordomsfri debatt om situasjonen, om hva som er de rette virkemidlene for å rette opp, og hvordan vi egentlig vil at kommunale tjenester skal være, må det være ytringsfrihet! Varslere skal roses, ikke refses!

Kjersti Almåsvold, leder Eidsvoll Venstre
Knut Bakkehaug, kommunestyrerepresentant

Innlegget stod i EUB (s. 11) 07.09 2013.

Les også intervju med verneombudet ved Vilberg ungdomskole

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**